Статья 'Дискредитация язычества в поэме М. М. Хераскова «Владимир»' - журнал 'Филология: научные исследования' - NotaBene.ru
по
Journal Menu
> Issues > Rubrics > About journal > Authors > Requirements for publication > Peer-review process > Article retraction > Ethics > Online First Pre-Publication > Copyright & Licensing Policy > Digital archiving policy > Open Access Policy > Open access publishing costs > Article Identification Policy > Plagiarism check policy
Journals in science databases
About the Journal
MAIN PAGE > Back to contents
Philology: scientific researches
Reference:

Discreditation of Paganism in 'Vladimir' Poem by Mikhail Kheraskov

Semenova Anastassiya

lecturer at Kazakhstan Branch of the Lomonosov Moscow State University

010000, Kazakhstan, Akmola Region, Astana, Kazhymukan's str., 11, of. 708

anastasia_semenova@list.ru
Другие публикации этого автора
 

 

DOI:

10.7256/2454-0749.2017.3.23776

Review date:

03-08-2017


Publish date:

27-09-2017


Abstract: The paper under consideration examines discreditation of paganism in Kheraskov's poem 'Vladimir' as one of the least studied aspects of the epic poem by Mikhail Kheraskov. Kheraskov pays much attention to pagans who opposed to the adoption of Christianity in Russia. Their point of view and arguments against the new religion are important in the context of Vladimir's inner struggle, but the author discredits the pagans, casting doubt on their arguments. The poet accentuates the negative aspects of the cult, relying in general on the testimonies of historians, but thickening colors and speculating a number of details. It should be noted that fantastic elements in the poem are also linked with discrediting pagans. The forces of good and evil, the messengers of Heaven and hell interfere with the affairs of people, supporting Christians or pagans. Paganism in 'Vladimir' is associated with the devil worship, it is evidenced with the identification of Perun with the prince of the world. A comparison of the poem with historical sources makes it possible to reveal in which cases the poet more or less freely interprets the historical material or contributes fictional and fantastic elements to the purpose of emphasizing the priority of Christianity in relation to paganism. The novelty of the research is caused by the fact that there are very few researches devoted to the poem 'Vladimir' and many aspects of the poem are still left understudied including discreditaton of paganism the author of the article talks about. The author concludes that fictional details partly based on chronicles or contradictory thereto interwine with the historical basis of the poem creating the effect of the prism through which historical rather credible historical events are presented in a new light. The old belief is discredited and the author does not leave an opportunity to interpret the choice of the Kiev Knyaz as a destruction of original Russian culture and propagation of alien culture. On the contrary, christianization of Rus' saves the nation that happened to be at the edge of doom. 


Keywords: Lada, Chernobog, Perun, discrediting the pagans, paganism, Christianity, baptism of Russia, Vladimir, Mikhail Matveyevich Kheraskov, pantheon of Prince Vladimir
This article written in Russian. You can find full text of article in Russian here .

References
1.
Херасков М. М. Владимир возрожденный, эпическая поэма М. X. Иждивением типографической компании. М.: В университетской типографии у Н. Новикова, 1785. 245 с.
2.
Херасков М. М. Владимир // Эпические творения М. Хераскова. Т. 2. М.: В университетской типографии у Н. Новикова, 1786. 244 с.
3.
Херасков М. М. Владимир, эпическая поэма М. Хераскова. М.: В университетской типографии у Н. Новикова, 1787. 244 с.
4.
Херасков М. М. Владимир, поэма эпическая // Творения М. Хераскова, вновь исправленные и дополненные. Ч.2. М.: Унив. тип. у Хр. Ридигера и Хр. Клаудия, 1797. 361 с.
5.
Херасков М. М. Владимир // Творения Хераскова. Т. II. М.: Типография Пономарева, 1809. 294 с.
6.
Херасков М. М. Владимир // Эпические творения М.М. Хераскова. Т. II. М.: Унив. типография, 1820. 294 с. (264 с. Без комментариев).
7.
Херасков М .М. Избр. произв. / Вступ. статья, подгот. текста и примеч. А. В. Западова. Л., 1961 (Б-ка поэта. Большая серия).
8.
Гранцева Н. А. Чудо о Князе-Крестителе. СПб.: Журнал «Нева», 2016. 240 с. С.82-215.
9.
Соколов А. Н. Очерки по истории русской поэмы XVIII и первой половины XIX века. М.: Издательство Московского университета, 1955. 692 с.
10.
Западов А. В. Творчество Хераскова // М.М. Херасков. Избранные произведения. М.; Л.: Советский писатель, 1961. С. 5—56. (Библиотека поэта; Большая серия).
11.
Thiergen, Peter (Тирген, Питер). Studien zu M.M. Cheraskovs Versepos «Rossiada»: Materialien und Beobachtungen. Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn, 1970 (Diss. Philol.).
12.
Drozdek, Adam. Religious Aspects of Kheraskov’s Epic Poems // Ricerche Slavistiche 11 (57) 2013: 89-113.
13.
Orlowska A. Poemat klasycystyczny Michala Cheraskowa. Lublin, 1987. 146 p.
14.
Orlowska A. Motyvy biblijne w liryce i poematach Michala Chieraskowa // Biblia w literaturze i folklorze narodow wschodnioslowiaskich. Krakow, 1998. S.143–181.
15.
Orlowska A. Миф России в творчестве Михаила Хераскова (поэма «Владимир») // Slavica, ХХVIII. 27–33, 1997. Annales Instituti Philologiae Slavicae Universitatis Debreceniensis. Debrecen, 1997.
16.
Федотова Л. Л. Русская национальная идея в героическом эпосе М.М. Хераскова: диссертация кандидата филологических наук : 10.01.01 / Федотова Луиза Леонидовна; [Место защиты: Моск. гос. гуманитар. ун-т им. М.А. Шолохова]. Москва, 2009.181 с.: ил. РГБ ОД, 61 09-10/822.
17.
Давыдов Г. А. Религиозно-философские поэмы М.М. Хераскова: диссертация кандидата филологических наук: 10.01.01. Москва, 1999.
18.
Доланский Ю. Херасков и Линда // Русская литература XVIII века и ее международные связи. Л., 1975. С.135-142. (XVIII век. Сб. 10).
19.
Доланский Ю. Херасков и Гавличек. Пер. Г.А. Лилич // Роль и значение литературы XVIII века в истории русской культуры. М.; Л.: Наука, 1966. С. 213-219. (XVIII век. Сб. 7).
20.
Гончарова О. М. Смысловое пространство русской культуры: память – традиция – текст: Монография. СПб.: РХГИ, 2005. 382 с.
21.
Приказчикова Е. Е. Нравственно-религиозная концепция человека в поэме М. Хераскова "Владимир Возрожденный" / Е. Е. Приказчикова // Классическая словесность и религиозный дискурс (проблемы аксиологии и поэтики): сб. науч. ст. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2007. С. 49-71. (Эволюция форм художественного сознания в русской литературе; вып. 2).
22.
Иванов В. В., Топоров В. Н. Славянская мифология // Мифы народов мира. Энциклопедия / Гл. ред. С.А. Токарев. М.: Советская энциклопедия, 1988. 719 с.
23.
Иванов В. В., Топоров В. Н. Чернобог // Мифология. Энциклопедия / Гл. ред. Е.М. Мелетинский. М.: Большая Российская энциклопедия, 2003. 736 с.
24.
Славянская мифология. Энциклопедический словарь. Изд. 2-е. М., 2002. 512 с.
25.
Ломоносов М. В. Древняя Российская история. Ч. 1-2. СПб: Императорская Академия наук, 1766. 140 с.
26.
Повесть временных лет // Русская летопись по Никонову списку. Ч. 1. Под ред. Августа Шлецера. СПб.: Императорская Академия наук, 1767. 198 с.
27.
Татищев В. Н. История российская с самых древнейших времен. Т.2. М.: Императорский Московский университет, 1773. 536 с.
28.
Щербатов М. М. История Российская от древнейших времен. Т.1-7. СПб: Императорская Академия наук, 1770-1791. Т.1. 325 с.
29.
Хвойка В.В. Древние обитатели среднего Приднепровья и их культура в доисторические времена. Киев, 1913.
30.
Евсевий Памфил. Церковная история / Ввод. ст., коммент., библиогр. список и указатели И. В. Кривушина. Научное издание. СПб.: «Издательство Олега Абышко», 2013. 544 с. (Серия «Библиотека христианской мысли. Источники).
Link to this article

You can simply select and copy link from below text field.


Other our sites:
Official Website of NOTA BENE / Aurora Group s.r.o.
"History Illustrated" Website