Статья 'Проявление черт американской культуры в творчестве Дж. Баланчина' - журнал 'Genesis: исторические исследования' - NotaBene.ru
по
Journal Menu
> Issues > Rubrics > About journal > Authors > About the Journal > Requirements for publication > Editorial collegium > The editors and editorial board > Peer-review process > Policy of publication. Aims & Scope. > Article retraction > Ethics > Online First Pre-Publication > Copyright & Licensing Policy > Digital archiving policy > Open Access Policy > Open access publishing costs > Article Identification Policy > Plagiarism check policy
Journals in science databases
About the Journal

MAIN PAGE > Back to contents
Genesis: Historical research
Reference:

Manifestation of attributes of American culture in the works of George Balanchine

Fugina Ol'ga

Senior Educator, the department of Classical Dance, Moscow State Institute of Culture

141406, Russia, Moskovskaya oblast', g. Moscow, ul. Bibliotechnaya, 7, of. 110

temple_dance@mail.ru

DOI:

10.25136/2409-868X.2019.11.31262

Review date:

04-11-2019


Publish date:

02-12-2019


Abstract: The object of this research is the works of the Russian-American ballet master George Balanchine, viewed through the prism of dominant features of American culture, which in turn, were determined and formulated by the author (duality, permanent transformation, strive for innovation, American communicative behavior, “special” treatment of women, mass culture). In the course of this study, the author analyzes the cultural phenomena and processes common to the American society, as well as assesses the level of Balanchine’s integration into American culture as a creative individual and generator of ideas. The novelty of this research lies in the first ever culturological analysis of the work of George Balanchine; previously, his heritage was viewed from the perspective of art or ballet studies. It is concluded that despite the 50-year stay of George Balanchine in the United States, the nature of his creative thought remained Russian, while the means of realization leant on the American reality. Therefore, namely such cultural diffusion generated the new ballet aesthetics – neoclassical, which became traditional for the American ballet theatre. The conducted analysis allows to more profoundly understand Balanchine’s ballet heritage by the theoreticians and practitioners of ballet.  


Keywords: attitude towards women, intention for innovation, permanent transformation, duality, the features of the American culture, American ballet, Gorge Balanchine, mass culture, American communicative behavior, cultural diffusion
This article written in Russian. You can find full text of article in Russian here .

References
1.
Аполлон Мусагет // Буклет литературно-издательского отдела Большого театра России. – М.: ООО «Театралис», 2012. – 63 с.
2.
Баланчин, Дж. Рассказывает Баланчин: «Нью-Йорк Сити балет» в Москве / Дж. Баланчин // Советская музыка. – 1963. – 1. – С. 40-42
3.
Владимир Дукельский. Верон Дюк: два лика – одна судьба. – СПб: КРИГА, 2016. – 360 с.
4.
Волков, С. История культуры Санкт-Петербурга с основания до наших дней. – М.: Издательство Независимая Газета, 2001. – 544 с.
5.
Волков, С. Страсти по Чайковскому: Разговоры с Джорджем Баланчиным. – М.: Эксмо, 2004. – 320 с.
6.
Гершензон П., Волков С. Искусство цвета серой воды. Неблагодарные дети петербургского канона [Электронный ресурс] / П. Гершензон, С. Волков // Русский телеграф. – 1997. – №5. – Режим доступа: http://www.proarte.ru/ru/komposers/music-articles/telegraph1997/1997048.htm
7.
Гершензон П.Патрисия Нири: я все время пытаюсь показать, чего же хотел Баланчин… // Мариинский театр, – 1996. – №1-2. – С.5
8.
Д’Амбуаз Ж. «Баланчин был бескорыстен, а теперь на нем делают бизнес» // газета Культура. 2014. – С. 11
9.
Драгоценности // Буклет литературно-издательского отдела Большого театра России. – М.: ООО «Театралис», 2013. – 119 с.
10.
Кроче, А. Баланчин – часть нашего прошлого, но он может стать частью вашего будущего / А. Кроче // Коммерсант / П. Гершензон. – 1996. – 15 июня. – С. 8
11.
Крылова М. Искусство без ревности. Сьюзен Фаррел: «Моя встреча с Баланчиным – это судьба» [Электронный ресурс] // Независимая газета. – 26.12.1997. Режим доступа: http://www.proarte.ru/music-articles/er199596/9596018.htm
12.
Кузнецова, Т.Ф., Уткин А.И. История американской культуры / Учебное пособие. – Издательство: «Спорт», 2010. – 305 с.
13.
Культурология. XX век. Энциклопедия. Т.1. – СПб.: Университетская книга, OOO «Алетейя», 1998. – 447 с.
14.
Левенков, О. Р. Джордж Баланчин. Ч.1. – Пермь: Книжный мир, 2007. – 383 с.
15.
Лиепа, М. Даже если захотим, не сможем танцевать Баланчина отстраненно // Интервью Н.Шадриной. Журнал «Большой театр», 2004. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.b-teatr.ru/repertuar/baleti-balanchina/127/ (Дата обращения: 06.05.2017) (29, 32)
16.
Майниеце, В. Баланчинский бал. В Большом – «Балеты Джорджа Баланчина» [Электронный ресурс]/ В. Майниеце // «Большой театр». – 2004. – Режим доступа: http://www.bolshoi-theatre.su/repertuar/baleti-balanchina/113/ (дата обращения: 21.11. 2016) (31)
17.
Мистер Би //Журнал «Америка», 2003, № 2
18.
Митчелл, А. «Вы должны сотворить чудо» [Электронный ресурс] / А. Митчел // П. Митина. Газета.ru. – 2012. – 17 мая. Режим доступа: https://www.gazeta.ru/lifestyle/style/2012/05/a_4582617.shtml (дата обращения: 23.02.2017)
19.
Мясин, Л. Ф. Моя жизнь в балете / Предсл. с англ. М.М. Сингал. Предисл. Е.Я. Суриц. – М.: Артист. Режиссер. Театр, 1997. – 366 с.
20.
Наборщикова, С. В. Видеть музыку, слышать танец: Стравинский и Баланчин. К проблеме музыкально-хореографического синтеза. – M.: Московская государственная консерватория им. П.И. Чайковского, 2010. – 360 с.
21.
Нири, К. Баланчин говорил: «Нужно двигаться и делать вещи сейчас» / К. Нири// М. Ратанова. Мариинский театр: 100 лет Баланчина. Культурологическое наследие Дмитрия Сергеевича Лихачева № 5-6. – 2004. – С. 8
22.
Стернин И.А., Стернина М.А. Американское коммуникативное поведение. Научное издание. – Воронеж: ВГУ-МИОН, 2001. – 224 с.
23.
Суриц, Е.Я. Балет и танец в Америке. – Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2004. – 392 с.
24.
Фугина, О.А. Отражение русской культуры в творчестве Дж. Баланчина / О.А. Фугина // «Современная наука: актуальные проблемы теории и практики», Серия «Познание». – 2017. – № 5-6 (май-июнь). – С. 52-56
25.
Шлезингер, А. Циклы американской истории / Пер. с англ. закл. ст. Терехова В.И. – М: Издательская группа «Прогресс», «Прогресс-Академия», 1992. – 688 с.
26.
Balanchine G., Mason F. Balanchin’s New Complete Stories of the Great Ballets. – New York, 1968. – 626 р.
27.
Dunning, J. Balanchine's All-American Dedication / J. Dunning // New York Times. – 2001. – Nov. 20. Avalible at: http://www.nytimes.com/2001/11/20/arts/balanchine-s-all-american-dedication.html#h/ (дата обращения: 17.11. 2016)
28.
Hall, E. T. Beyond Culture. – N.Y.: Anchor Press, 1976. – 576 р.
29.
Mason, F. I Remember Balanchine: Recollections of the Ballet Master by Those Who Knew Him. – New York: Dobleday, 1991. – 598 p.
30.
Taper, B. Balanchine, a biography. – New York Times Book Co., 1984. – 438 p.
31.
The Balanchine trust : официальный сайт. – N.Y. – URL: http://balanchine.com/
Link to this article

You can simply select and copy link from below text field.


Other our sites:
Official Website of NOTA BENE / Aurora Group s.r.o.
"History Illustrated" Website