Статья 'Некоторые аспекты танцевальной импровизации как основы креативности личности на примере испанского танца фламенко' - журнал 'Человек и культура' - NotaBene.ru
по
Journal Menu
> Issues > Rubrics > About journal > Authors > About the Journal > Requirements for publication > Editorial collegium > Editorial board > Peer-review process > Policy of publication. Aims & Scope. > Article retraction > Ethics > Online First Pre-Publication > Copyright & Licensing Policy > Digital archiving policy > Open Access Policy > Open access publishing costs > Article Identification Policy > Plagiarism check policy
Journals in science databases
About the Journal

MAIN PAGE > Back to contents
Man and Culture
Reference:

Certain aspects of dance improvisation as the basis of personal creativity on the example of the Spanish Flamenco dance

Kucherenko Anastasiya Leonidovna

PhD in Art History

Docent, the department of Cross-cultural Communications and Translation Studies, Vladivostok State University of Economics and Service

690106, Russia, Primorskii krai, g. Vladivostok, ul. Gogolya, 41, aud. 5517

anasta_leon@mail.ru

DOI:

10.25136/2409-8744.2019.1.28628

Review date:

11-01-2019


Publish date:

27-02-2019


Abstract: This article examines the improvisation in dance as the way to develop creative potential of dancer’s personality from the standpoint of practicing choreographer. It is noted that the approaches to improvisation in the performative types of art were use back in the ancient times. Currently, improvisation is becoming the foundation for certain dance disciplines. Improvisation in dance is associated with such prominent innovative choreographers as Isadora Duncan, Loie Fuller, Blanche Evan, Rudolf von Laban, and others, who saw dance improvisation as the way to discovering the unsconsious. It is underlined that improvisation is widely used in various dances, including folk and modern. The author presents a detailed analysis of improvisational beginning in the Spanish Flamenco dance, which is based mostly on improvising. According to the study conducted via overt observation and surveying of the Russian Flamenco performers, the readiness for improvising increases proportionally with age of the respondents. It is concluded that improvisation in dance is the criterion for performer’s professionalism, contributes to the development of his intellectual and creative abilities, as well as emotional empowerment. Performers themselves perceive improvisation as the psychological challenge they are able to take. The author also  discovers that the elements of dance improvisation can be implemented in educational sphere, for example, in teaching foreign languages.


Keywords: psychological challenge, modern dance, dance and movement therapy, foreign language teaching, creative abilities, spontaneous dance, Spanish flamenco dance, dance improvisation, personal creativity, psycho-emotional
This article written in Russian. You can find full text of article in Russian here .

References
1.
Анди, Э.М. Фламенко: тайны забытых легенд / Э.М. Анди. – М.: Мусалаев, 2003. – 196 с.
2.
Быков, В.Е. Театр // Большая советская энциклопедия в 30 т. / гл. ред. А.М. Прохоров. – 3-е изд. – М.: Советская энциклопедия, 1976. – Т. 25. – С. 332-339.
3.
Вернигора, О.Н. Импровизация в системе обучения современным направлениям хореографии: теория и история / О.Н. Вернигора, О.А. Воробьева // Мир науки, культуры, образования.-№1 (62), 2017. –С. 185-186.
4.
Гадес, А. «Москва затмила всех» / А. Гадес; беседовала Ирина Бельская // Музыкальное просвещение: Мир гитары. – 2012. – № 3 (38). – С. 5-11.
5.
Гиршон А. Импровизация и хореография. Жить танцуя: центр интегрального танца [Электронный ресурс] Available at: http:// girshon.ru/article/improvizatsiya-i-horeografiya/
6.
Даренская, Н. В. Импровизация как одна из форм развития хореографического искусства // Культурология и искусствоведение: материалы II Междунар. науч. конф. (г. Казань, май 2016 г.). — Казань: Бук, 2016. — С. 42-43. — URL https://moluch.ru/conf/artcult/archive/195/10435/ (дата обращения: 13.06.2018).
7.
Здор, С. Точка навигации. Техника импровизации в современном танце / Снежана Здор. – Красноярск: изд-во Вайнермана, 2010.– 117 с.
8.
Импровизация // Большая советская энциклопедия в 30 т. / гл. ред. А.М. Прохоров. – 3-е изд. – М.: Советская энциклопедия, 1976. – Т. 10. – С. 164.
9.
Карпенко В.И., Методика танцевальной импровизации в системе непрерывного образования (бакалавриат-магистратура) / В.И. Карпенко, А.И. Чалова // Культурная жизнь юга России. – 2018. – №1 (68). – С. 68-72.
10.
Кисеева, Е.В. Танец постмодерн как музыкальный феномен: автореф. дис. … д-ра искусствоведения (17.00.02) / Кисеева Елена Васильевна. – Ростов-на-Дону, 2016. – 42 с.
11.
Кларамунт, А.П. Искусство танца фламенко / А.П. Кларамунт, Ф. Альбайсин // Предисловие Н. Ванханена. – М.: Искусство, 1984. – 183 с.
12.
Козлов, В.В. Интегративная танцевально-двигательная терапия: монография / В.В. Козлов, А.Е. Гиршон, Н.И. Веремеенко. – М., 2005. – 286 с.
13.
Комлев, Н.Г Словарь иностранных слов / Н.Г. Комлев. – М.: Эксмо, 2006. – 672 с.
14.
Кучеренко, А.Л. Репрезентация феномена «дуэнде» испанского танца фламенко в современной российской культуре: автореф. дис… канд. искусств: 24.00.01 / А.Л. Кучеренко. – Владивосток, 2018. – 262 с.
15.
Ли, Е.Чжин Танец как образно-пластическое воплощение национального характера: на примере русской и корейской культур: автореф. дис. … канд. кандидата культурологии (24.00.01)/ Ли Ен Чжин. – Санкт-Петербург, 2004. – 21 с.
16.
Матушкина, М.В. Танцевальная импровизация: истоки и история развития в начале XX века [Электронный ресурс] / М.В. Матушкина // Теория и практика обществ. развития. Электрон. журнал. – 2014. – № 9. – Режим доступа: http://teoria-practica.ru/rus/files/arhiv_zhurnala/2014/9/kulturologiya/matushkina.pdf
17.
Новикова, Е.Б. Импровизация: сущность и философско-антропологические смыслы: автореф. дис. … канд. философ. наук: 09.00.13 / Новикова Екатерина Борисовна. – Омск, 2012. – 19 с.
18.
Халео (jaleo) во фламенко [Электронный ресурс] // Для увлеченных фламенко. – Режим доступа: http://www.shulgina.ru/articles/jaleo_flamenco.htm.
19.
Харькин, В.Н. Педагогические импровизации в профессиональной деятельности учителя: дис. … доктора пед. наук: 13.00.00 / Харькин Валерий Николаевич. – М., 1992. – 240 с.
20.
Христолюбов В.Н. Контактная импровизация, как форма современного танца / В. Н. Христолюбов // Инновационные механизмы решения проблем научного развития: сб. статей Международной научно-практической конф. (г. Пермь, октябрь, 2018). – Уфа: ООО «Аэтерна», 2018. – С.161-164.
21.
Щербакова, Т.Н. Импровизация как компонент творчества современного педагога / Т.Н. Щербакова // Педагогическое мастерство: мат. IV междунар. науч. конф. (г. Москва, февраль 2014 г.). – М.: Буки-Веди, 2014. – С. 13-16.
22.
Cratty, Bryant V. Intelligence in Action // Physical Activities for enhancing intellectual abilities. – N.J.: Englawood Cliffs, 1973.-P.68-71
23.
Duncan, I. My Life / I. Dunkan. – London, 1966. – 253 p.
24.
Goulet, I. Learning to Become Dancing Musicians: Flamenco Dancers Going Global / I. Goulet // A Thesis in the Department of Sociology and Anthropology, Сoncordia University. – Montreal, Canada, 2007. – 126 p.
25.
Laban, R. von. Der Moderne Ausdruckstanz in der Erziehung. Eine Einführung in die kreative tänzerische Bewegung als Mittel zur Entfaltung der Persönlichkeit / R. von Laban. – Wilhelmshaven, 2001. – 160 p.
Link to this article

You can simply select and copy link from below text field.


Other our sites:
Official Website of NOTA BENE / Aurora Group s.r.o.
"History Illustrated" Website