Статья 'Современная постановочная цирковая режиссура в контексте синтеза различных форм зрелищно-массовых искусств' - журнал 'Человек и культура' - NotaBene.ru
по
Journal Menu
> Issues > Rubrics > About journal > Authors > About the Journal > Requirements for publication > Editorial collegium > Editorial board > Peer-review process > Policy of publication. Aims & Scope. > Article retraction > Ethics > Online First Pre-Publication > Copyright & Licensing Policy > Digital archiving policy > Open Access Policy > Open access publishing costs > Article Identification Policy > Plagiarism check policy
Journals in science databases
About the Journal

MAIN PAGE > Back to contents
Man and Culture
Reference:

Modern stage circus production in the context of synthesis of various forms of spectator entertainment

Solntsev Il'ya Sergeevich

Post-graduate student, the department of Variety Arts, Russian Institute of Theatre Arts - GITIS

125009, Russia, g. Moscow, ul. Malyi Kislovskii Per., 6

solncev-ilya@inbox.ru

DOI:

10.25136/2409-8744.2019.1.28499

Review date:

24-12-2018


Publish date:

27-02-2019


Abstract: The subject of this art study is the modern stage circus production viewed as a mechanism of the development of synthesis of spectator entertainment. The scientific interest is also aimed at the characteristics of work of the stage director, which is based on rearrangement of the creative experience, its recombination in relation with the principles of the successiveness of forms. The author analyzes the specificity of circus production, which is in integration of the newest approaches of performance organization on the arena with the classical types of circus art. Methodological foundation contains the general principles of scientific knowledge that correspond with the art and culturological discourses. The scientific novelty consists in the comprehensive theoretical conceptualization of the establishment and pattern of the development of stage circus production in art that reflects the centuries-old ethnocultural and artistic experience, which makes it unique. The author also suggests a new outlook upon the stylistics of circus art and examples of circus production.


Keywords: techniques of directing, circus staging, entertainment-mass art, creativity, staged circus direction, circus art, public, attraction, artist, synthesis of genres
This article written in Russian. You can find full text of article in Russian here .

References
1.
Баринов, В.А. Основы циркового творчества / В.А. Баринов.-М.: Ридинг.-2004.-180 с.
2.
Баринов, В.А. Феноменология цирка / В.А. Баринов.-М.: МГУКИ.-2005.-188 с.
3.
Богданов, И.А. О режиссуре оригинальных жанров эстрады / И.А. Богданов.-СПб.: СПбГАТИ, 2003.-108 с.
4.
Богданов, И.А. Постановка эстрадного номера. Учебное пособие И.А. Богданов.-Изд. 2-е, испр. и доп. / И.А. Богданов.-СПб.: Изд-во СПБГАТИ, 2013.-331 с.
5.
Ванслов, В.В. Балеты Григоровича и проблемы хореографии. / В.В. Ванслов. – Москва: Искусство, 1971. – 310 с.-С. 303.
6.
Ванслов, В. Изобразительное искусство и музыка / В. Ванслов.-Л., 1977. – 305 с.
7.
Ванслов, В. Эстетика, искусство, искусствоведение: вопросы теории и истории / В.В. Ванслов.-М., 1983. – 440 с.
8.
В мире цирка и эстрады. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.ruscircus.ru (дата обращения – 15 декабря 2018 года)
9.
Взаимодействие и синтез искусств.-Л., 1978. – 270 с.
10.
Власов, В. Стили в искусстве, словарь / В.Г. Власов.-Т. 1.-СПб., 1998. – 672 с.
11.
Жанмырзаева, Х.Б. Авторский контекст циркового представления посредством симбиоза циркового и хореографического искусства / Х.Б. Жанмырзаева // Молодежный научный форум: Гуманитарные науки: электр. сб. ст. по мат. XLI междунар. студ. науч.-практ. конф. № 1(40).-[Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://nauchforum.ru/studconf/gum/xli/17720 (дата обращения – 11 декабря 2018)
12.
Зись, А. Теоретические предпосылки синтеза искусств / А.Я. Зись // Взаимодействие и синтез искусств.-Л.: Наука,-1978.-С. 5-20.
13.
Каган, М. С. Морфология искусств / М. С. Каган.-Л., 1972. – 440 с.
14.
Козлова, Е.В. Технология создания сценария / Е.В. Козлова // nsportal.ru: социальная сеть работников образования.-[Электронный ресурс]. http://nsportal.ru/shkola/vneklassnaya-rabota/library/2014/02/13 (дата обращения-09.11.2017)
15.
Лисаковский И. Художественная культура, терминологический словарь / И. Лисаковский.-М., 2002.-С. 161.
16.
Макаров, С.М. Шаманы, масоны, цирк / С.М. Макаров.-М.: Искусство, 2006. – 502 с.
17.
Макаров, С.М. Режиссер цирка. Очерки истории цирковой режиссуры в 1940-1980-е годы / С.М. Макаров.-СПб.: Либроком, 2012.-416 с.
18.
Мелик-Пашаев А. Современный словарь-справочник по искусству / А.А. Мелик-Пашаев.-М., 1999.-С. 612-613.
19.
Метерлинк, Морис [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://ru.wikiquote.org/wiki/ (дата обращения – 09 декабря 2018)
20.
Михалев, В. Видовая специфика и синтез искусств / В. П. Михалев.-Киев, 1984. – 100 с.
21.
Немчинский, М.И. Электронная версия книги. На манеже цирка – артист / М.И. Немчинский. – Москва: Советская Россия, 1974. – С. 72.
22.
Немчинский, М.И. Цирк России на перегонки со временем / М.И. Немчинский.-М.: ГИТИС, 2001. – 463 с.
23.
Новер, Ж.Ж. Письма о танце и балетах / Ж.Ж. Новер. – Л.: Искусство, 1965. – 170 с.
24.
Полевой, В. Популярная художественная энциклопедия / В.М. Полевой. Т. 2.-М., 1986.-С. 231-233.
25.
Приходько, О. Царство Искусства, Радости и Красоты / О. Приходько // Хибин. вестн.-2011.-№ 8.-С. 8-77.
26.
Проблема синтеза в художественной культуре.-М., 1993. – 288 с.
27.
Сергеев, А. Циркизация театра. От традиционализма к футуризму: Учебное пособие / А. Сергеев.-СПб.: СПбГАТИ, 2008.-157 с.
28.
Суртаев, В.Я. Ресурсы игры в зрелищных искусствах / В.Я. Суртаев // ТРУДЫ СПБГИК.-2012.-№. С.51-64.
29.
Хангельдиева, И. Взаимодействие и синтез искусств / И. Г. Хангельдиева.-М.: Знание, 1982. – 64 с.
30.
Художественные модели мироздания. Кн. 1-я. Взаимодействие искусств в истории мировой культуры / под ред. В. П. Толстого.-М.: Наука, 1997. – 400 с.
31.
Художественные модели мироздания. Кн. 2-я. XX века. Взаимодействие искусств в поисках нового образа мира / под ред. В. П. Толстого.-М.: Наука, 1999. – 368 с.
32.
Duo Bolshakov.-[Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://duobolshakov.jimdo.com/ (дата обращения – 09 декабря 2018)
33.
Lanipekun, Jennifer (2011). Communication in Theatre Directing and Performance from rehearsal to production. Cambria Press, New York. pp. Appendix I: Interview with Director 1, Artistic Director of Opera Company 1.
34.
Simon, Linda. The Greatest Shows on Earth: A History of the Circus (Reaktion Books, distributed by University of Chicago Press; 2014); 296 p.
Link to this article

You can simply select and copy link from below text field.


Other our sites:
Official Website of NOTA BENE / Aurora Group s.r.o.
"History Illustrated" Website