Статья 'О взаимодействии физических и интеллектуальных способностей. ' - журнал 'Психолог' - NotaBene.ru
по
Journal Menu
> Issues > Rubrics > About journal > Authors > About the Journal > Requirements for publication > Editorial collegium > Editorial board > Peer-review process > Policy of publication. Aims & Scope. > Article retraction > Ethics > Online First Pre-Publication > Copyright & Licensing Policy > Digital archiving policy > Open Access Policy > Open access publishing costs > Article Identification Policy > Plagiarism check policy
Journals in science databases
About the Journal

MAIN PAGE > Back to contents
Psychologist
Reference:

About Interaction of Physical and Mental Abilities

Berezina Tatiana Nikolaevna

Doctor of Psychology

professor of the Department of Scientific Basis of Extreme Psychology at Moscow State University of Psychology and Education.

123290, Russia, g. Moscow, nab. Shelepikhinskaya, 2a, aud. 508

tanberez@mail.ru
Другие публикации этого автора
 

 

Review date:

18-05-2012


Publish date:

1-6-2012


Abstract: The relation between indicators of physical development of the adult person and his cognitive abilities is studied. Strength, speed, flexibility and balance are studied as indicators of physical health . Parameters of creative thinking are measured as intellectual indicators, including: flexibility, originality, ingenuity and others. The correlation analysis is carried out. Existence of authentic relations between abilities to coordination of movements and some indicators of divergent thinking (its flexibility and efficiency), and also ingenuity is shown in the process of task solution by adults. 


Keywords: psychology, abilities, physical abilities, cognitive processes, intellectual abilities, creative abilities, cogitation (thinking), memory, flexibility, balance
This article written in Russian. You can find full text of article in Russian here .

References
1.
Айзенк Г. Проверьте свои интеллектуальные способности. Рига, Виада, 1992, 171 с.
2.
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. М., 1979.
3.
Бебриш Э.П. Некоторые особенности физического развития умственно отсталых учащихся // Дефектология, 1976, № 4, с.29-32.
4.
Березина Т.Н. Время как вероятность. Мир психологии, 2011, № 3, С. 30-4.3
5.
Березина Т.Н., Рыбцов С.А., Хитрякова Е.И. Стресс и резервные способности человека (может ли человек "мысленно" послать сигнал об опасности). // Мир психологии. 2008. № 4. С. 148-160.
6.
Березина Т.Н. Развитие способностей как гуманистическая составляющая образования. //Alma mater (Вестник высшей школы). 2009. № 7. С. 19-25.
7.
Березина Т.Н. Развитие когнитивных способностей как проблема практической психологии. //Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М.А. Шолохова. Педагогика и психология. 2009. № 4. С. 6-19.
8.
Березина Т.Н. О развитии духовных способностей человека. //Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М.А. Шолохова. Педагогика и психология. 2010. № 2. С. 23-30.
9.
Брушлинский А.В., Поликарпов В.А. Мышление и общение. Самара: Самар, Дом Печати, 1999, 128 с.
10.
Выготский Л.С. Психология.-М.: Апрель Пресс: Эксмо-Пресс, 2000.-1007с.
11.
Гогунов Е.Н., Мартьянов Б.И. Психология физического воспитания и спорта.-М.: Академия, 2002.-290 с.
12.
Дмитриев А.А. Коррекционно-педагогическая работа по развитию двигательной сферы учащихся с нарушением интеллектуального развития. М.: МПСИ, 2004, 224 с.
13.
Дружинин В.Н. Психология общих способностей. М.: Лантерна вита, 1995, 150с.
14.
Дубровина И.В. (ред). Практическая психология образования. М.: ТЦ «Сфера», 1997, 528с.
15.
Ермолаева М.В. Психология развития.- М.: МПСИ; Воронеж: МОДЭК, 2000.-336 с.
16.
Крылова А.П., Маничева С.А. Практикум по общей экспериментальной и прикладной психологии., С-П-б.,2000г.
17.
Лесгафт П.Ф. Психология нравственного и физического воспитания.-М.: Изд-во Институт практической психологии; Воронеж: МОДЭК, 1998.-416с.
18.
Марютина Т.М., Ермолаев О.Ю. Введение в психофизиологию.-М.:МПСИ, Флинта,1997.-240с.
19.
Певзнер М.С. Динамика развития детей олигофренов./ М.С. Певзнер, В.И. Лубовский. М.: Изд-во АПН РСФСР, 1963, 223 с.
20.
Розенова М.И. Профессиональная компетентность и гуманитарные дисциплины. // Высшее образование в России. 2004. № 11. С. 169-170.
21.
Романова Е.С., О.Н. Усанова О.Н., Потемкина О.Ф. Психологическая диагностика развития школьников в норме и патологии. М., 1999..с.
22.
Сеченов И.М. Психология поведения. Москва- Воронеж, НПО «Модэк», 1995, 320 с.
23.
Ушаков Д.В. Интеллект. Структурно-динамическая теория. М.: ИПРАН, 2003,264 с.
Link to this article

You can simply select and copy link from below text field.


Other our sites:
Official Website of NOTA BENE / Aurora Group s.r.o.
"History Illustrated" Website