Статья 'К проблеме психологической диагностики преобладающей мотивации деятельности современных педагогов' - журнал 'Психолог' - NotaBene.ru
по
Journal Menu
> Issues > Rubrics > About journal > Authors > About the Journal > Requirements for publication > Editorial collegium > Editorial board > Peer-review process > Policy of publication. Aims & Scope. > Article retraction > Ethics > Online First Pre-Publication > Copyright & Licensing Policy > Digital archiving policy > Open Access Policy > Open access publishing costs > Article Identification Policy > Plagiarism check policy
Journals in science databases
About the Journal

MAIN PAGE > Back to contents
Psychologist
Reference:

Psychological Diagnosis of Prevailing Activity Motivation of Modern Teachers

Rudakova Elena Nikolaevna

post-graduate student of the Department of General and Social Psychology at Buryat State University

670000, Russia, respublika Buryatiya, g. Ulan-Ude, ul. Smolina, 24a

rudakova555@rambler.ru
Другие публикации этого автора
 

 

DOI:

10.25136/2409-8701.2019.2.29639

Review date:

30-04-2019


Publish date:

12-05-2019


Abstract: The author analyzes the process of diagnosis of procedural personality motivation (paratelic as defined by M. Apter in 1987) and resulting activity motivation (telic). The analysis of prevailing motivation is of great importance considering that motivation structure is the leading activity determinant and there is a certain need in getting a better insight into personal motivation of modern teachers as representatives of the socionomic type profession. Russian and foreign psychologists do not only analyze psychological orientation on the process or result but also admit that there are intermediate states and their reverse nature. To define capabilities of O. Potemkina's test of psychosocial personality attitudes and motivation inventory and I. Kokurina's Dictionary Test that defines prevailing  motivation, the author of the article carried out research that involved 164 school teachers with different work experience record who lived and worked in the Republic of Buryatia. As a result of the research, the author discovers correlation of related indicators of motivation and activity process (at the level of r=0.138 at р≤0.1). Procedural and resulting motivation coincided in 46% of cases. The author assumes that the difference in evaluation of activity motivation is conditioned by specific features of Dictionary Test and concludes that each test has great capacities and can be efficiently used to measure resulting and procedural motivation. These tests can be used both individually and collectively to study motivation and behavior modern teachers. The researcher also suggests that contradictions discovered can be eliminated by carrying out Cattel's test as an additional test method allowing to analyze personal inclinations and traits. 


Keywords: installations, activity, educators, process orientation, result orientation, motivation, psychological diagnosis, motivation activity, telic, paratelic
This article written in Russian. You can find full text of article in Russian here .

References
1.
Аптер М.Дж. Теория реверсивности и человеческая активность / М. Дж. Аптер// Вопросы психологии. – 1987 – N 1.– с. 162-169.
2.
Асеев, В. Г. Мотивация поведения и формирование личности / В. Г. Асеев. – Москва : Мысль, 1976. – 158 с.
3.
Горбачев А. В. Методика «Структура трудовой мотивации и перспективы ее применения / А. В. Горбачев, Е. А.Куприянов, А. С. Науменко, В. В. Одинцова, А. Г. Шмелев // Психологический журнал.– 2006-Т. 27, № 3. С. 86–93.
4.
Ильин Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин.-Санкт-Петербург: Питер, 2002.– 512 с.
5.
Кокурина И. Г. Социально-психологические аспекты мотивации трудовой деятельности. Дисс. … канд. психол. наук / И. Г. Кокурина Москва. 1984. с. 107–116, с. 200–221
6.
Кокурина И. Г. Методика изучения мотивации трудовой деятельности: учебное пособие / И. Г. Кокурина.-Москва: МГУ,1990. – 56 с.
7.
Макклелланд Д. Мотивация человека / Д. Макклелланд.-Санкт-Петербург: Питер, 2007.-665 с.
8.
Прохорова М. В. Структура мотивации трудовой деятельности на разных стадиях развития организации / М. В. Прохорова, В. В. Ким // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. – 2012-вып. 1. С. 363–369.
9.
Прохорова М. В. Психодиагностика в организациях: Учебно-методическое пособие / М. В. Прохорова.-Н. Новгород, 2013. с. 51–60.
10.
Прохорова М. В. Разработка многофакторной методики диагностики мотивации трудовой деятельности / М. В. Прохорова, О. М. Овсянникова // Психологический журнал. – 2017 – т. 38, № 1.-С. 73–97.
11.
Ричи Ш. Управление мотивацией: Учеб. пособие для вузов / Ш. Ричи, П. Мартин.-пер. с англ, под ред. проф. Е.А. Климова. — Москва :Юнити-Дана, 2004.-399 с.
12.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. — Санкт-Петербург : Питер, 2010. — 713 с.
13.
Сборник психологических тестов. Часть III : Пособие / сост. Е.Е. Миронова –Минск. Женский институт. ЭНВИЛА, 2006 – 120 с.
14.
Селигман М. Как научиться оптимизму: Измените взгляд на мир и свою жизнь /М. Селигман. —Москва :Альпина Паблишер, 2013. 338 с.
15.
Узнадзе Д.Н. Общая психология / Д.Н. Узнадзе; пер. с грузинского Е. Ш. Чомахидзе; под ред. И. В. Имедадзе. — Москва: Смысл; Санкт-Петербург: Питер, 2004. — 413 с.
16.
Фетискин Н. П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп / Н. П. Фетискин, В. В. Козлов, Г. М. Мануйлов.-Москва: Институт Психотерапии,2002.-С. 66
17.
Чиксентмихайи М. В поисках потока: Психология включенности в повседневность / М. Чиксентмихайи; пер. с англ. — Москва: Альпина нон-фикшн, 2012 — 194 с.
18.
Школьный учитель. Описание профессии [Электронный ресурс] ПрофГид. – 2019. Режим доступа: https://www.profguide.io/professions/teacher.html.-Дата доступа: 03.01.2019 г.
19.
Apter M. J. The nature of telic dominance. Reversal theory: Applications and development. /M. J.Apter, D. Fontana, S.Murgatroyd //. Cardiff: University College Press, 1985.-P. 20—41
20.
Apter M. J. Ideology and Societal Values: A Reversal Theory Perspective / M. J.Apter // Journal of Motivation, Emotion, and Personality Vol. 6, 2017.pp.1–7 2017 DOI: 10.12689/jmep.2017.601
21.
Hardy L. The Inverted U Hypothesis: A catastrophe for sport psychology? / L.Hardy, J.Frazer //British Association of Sports Science, monograph no. 1, NCF, 1987.
22.
Long M. Goal & Process Motivation/ M.Long, D.Lowes// 2012 [WWW] Available from: https://www.brianmac.co.uk/articles/article133.htm [Accessed 6/1/2019]
Link to this article

You can simply select and copy link from below text field.


Other our sites:
Official Website of NOTA BENE / Aurora Group s.r.o.
"History Illustrated" Website