Статья 'К вопросу об индикаторах достижения компетенций для УГСН 51.00.00 "Культуроведение и социокультурные проекты" ' - журнал 'Современное образование' - NotaBene.ru
по
Journal Menu
> Issues > Rubrics > About journal > Authors > About the Journal > Requirements for publication > Editorial collegium > Editorial board > Peer-review process > Policy of publication. Aims & Scope. > Article retraction > Ethics > Online First Pre-Publication > Copyright & Licensing Policy > Digital archiving policy > Open Access Policy > Open access publishing costs > Article Identification Policy > Plagiarism check policy
Journals in science databases
About the Journal

MAIN PAGE > Back to contents
Modern Education
Reference:

On the indicators of competence achievement for the group of specialties 51.00.00 “Cultural Studies and Socio-Cultural Projects”

Bykova Natalia Ivanovna

PhD in Pedagogy

Docent, the department of Directing and Choreography, F. M. Dostoevskiy Omsk State University

644116, Russia, g. Omsk, ul. Krasnyi Put', 36, of. 313

bukovani@mail.ru
Другие публикации этого автора
 

 

DOI:

10.25136/2409-8736.2021.3.34541

Review date:

06-12-2020


Publish date:

15-09-2021


Abstract: The subject of this research is the competencies and indicators of competence achievement in the educational standards in the sphere of culture and art. The object of this research is the group of specialties 51.00.00 “Cultural Studies and Socio-Cultural Projects”, namely the federal state educational standard of higher education – Bachelor's Degree in the field 51.03.02 “Folk Art Culture”. The article reviews the competences and indicators of achieving competences in the specialty 51.03.02 “Folk Art culture”, the discipline “Management of Film, Photo, and Video Studio”. The main research method is the analysis of literature and normative legal documents, including state educational standards and basic educational curricula in the context of competency approach. The author applies the method of describing personal experience based on the practical work of the Faculty of Culture and Arts and the actual pedagogical practice of F. M. Dostoevsky Omsk State University.  The scientific novelty consists in the development of indicators of general professional competencies for the indicated group of specialties. Currently, there is no uniform understanding of the indicators of competence achievement; it is on the stage of scientific discussion. The relevance for understanding competencies and their indicators is substantiated by the fact that the new federal state educational standards of higher education do not regulate this aspect, leaving the developers certain freedom on this matter. The competencies and indicators of competencies are considered on the example of the experience of the Faculty of Culture and Arts and actual pedagogical practice of F. M. Dostoevsky Omsk State University.


Keywords: indicators, competence approach, general professional competencies, professional competencies, universal competencies, educational program, educational standard, education, work programs of disciplines, folk art culture
This article written in Russian. You can find full text of article in Russian here .

References
1.
Быкова Н.И. Модернизация образовательных стандартов высшего профессионального образования по направлению подготовки "Народная художественная культура" // Воспитание и обучение: теория, методика и практика : материалы V междунар. науч.-практ. конф. - Чебоксары: Интерактив плюс, 2015. - С. 46-48.
2.
Быкова Н.И. Модернизация образовательных стандартов в сфере культуры и искусства: современная динамика, проблемы и перспективы //Современное образование. : электрон. журн. – Электрон. текст. дан. (0.16 МБ). - 2016. - № 3. - С. 11-21 DOI: 10.7256/2409-8736.2016.3.19407. URL: http://e-notabene.ru/pp/article_19407.html (дата обращения: 25.11.2020)
3.
Скачкова Н. В. Процесс формирования и индикаторы достижения профессиональных компетенций будущих педагогов в области дизайна // Научно-педагогическое обозрение. - 2020. - 4 (32). – С. 102-112.
4.
Василькова Н.А. Нормативно-методические аспекты формирова¬ния фондов оценочных средств в модели ФГОС 3++ по направлению высшего образова¬ния // Современная высшая школа: инновационный аспект. - 2019. - Т. 11. - № 2. С. 62-77. DOI: 10.7442/2071-9620-2019-11-2-62-77
5.
Аржанухин С.В., Макович Г.В. Технологии реализации компетентностного подхода в вузовском обучении // Вопросы управления. - 2016. - №2 (20). – С. 246-251.
6.
Казакова Е. И., Тарханова И. Ю. Оценка универсальных компетенций студентов при освоении образовательных программ // Ярославский педагогический вестник. - 2018. - № 5. – С. 127-135.
7.
Бершадская, М. Д. Универсальные компетенции: индикаторы, опыт разработки и оценивания [Элек¬тронный ресурс] / М. Д. Бершадская, А. В. Серова // Факультет социальных наук НИУ «Высшая школа экономики». - URL: https://social.hse.ru/data/2018/06/ 01/1150192968/Бершадская_УК%20- %20индикаторы%20опыт%20разработ..ценивания_Се минар%20АКУР_05.2018.pptx (дата обращения: 20.11.2020)
8.
Портал Федеральных государственных образовательных стандартов высшего образова-ния. URL: http://fgosvo.ru (дата обращения: 01.11.2020)
9.
Дмитриева С.В. Компетентностный подход в подготовке бакалавров направления 20.03.01 «Техносферная безопасность» для экспертной, надзорной и инспекционно-аудиторской деятельности // Современное образование. - 2017. - №2. - C. 29 - 35. DOI: 10.7256/2409-8736.2017.2.23126. URL: http://www.e-notabene.ru/pp/article_23126.html.
10.
Печерский Ю.И. Особенности реализации модели формирования компетенций по разрешению профессионально-личностных конфликтов в процессе подготовки бакалавров образования // Современное образование. - 2017. - №4. - C. 109 - 117. DOI: 10.7256/2409-8736.2017.4.24836. URL: http://www.e-notabene.ru/pp/article_24836.html.
11.
Галимуллина Н.М. Общекультурные компетенции в системе подготовки бакалавров технических направлений // Современное образование. - 2016. - №4. - C. 75 - 86. DOI: 10.7256/2409-8736.2016.4.21068. URL: http://www.e-notabene.ru/pp/article_21068.html.
12.
Горохова С.С. Профессиональные и образовательные стандарты в контексте интеграции образования, науки и профессиональной деятельности в сфере подготовки специалистов для финансовых рынков в Российской Федерации // Современное образование. - 2020. - №1. - C. 8 - 21. DOI: 10.7256/2409-8736.2020.1.32085. URL: http://www.e-notabene.ru/pp/article_32085.html.
13.
Попов Е.А., Кряклина Т.Ф. Специфика оценивания компетенций в системе профессионального образования // Педагогика и просвещение. - 2017. - №1. - C. 66 - 73. DOI: 10.7256/2454-0676.2017.1.21678. URL: http://www.e-notabene.ru/pped/article_21678.html.
14.
Медведева И.Н., Мартынюк О.И., Панькова С.В., Соловьева И.О. К вопросу об оценивании универсальных компетенций студентов // Педагогика и просвещение. - 2020. - №4. - C. 30 - 36. DOI: 10.7256/2454-0676.2020.4.34184. URL: http://www.e-notabene.ru/pped/article_34184.html.
15.
Литвинов В.А. К вопросу об оценке сформированности компетенций обучающихся при проведении промежуточных и итоговой аттестации // Современное образование. - 2019. - №1. - C. 85 - 91. DOI: 10.7256/2409-8736.2019.1.25638. URL: http://www.e-notabene.ru/pp/article_25638.html.
Link to this article

You can simply select and copy link from below text field.


Other our sites:
Official Website of NOTA BENE / Aurora Group s.r.o.
"History Illustrated" Website