Статья 'Формирование основ учебной деятельности у младших школьников на уроках русского языка ' - журнал 'Современное образование' - NotaBene.ru
по
Journal Menu
> Issues > Rubrics > About journal > Authors > About the Journal > Requirements for publication > Editorial collegium > Editorial board > Peer-review process > Policy of publication. Aims & Scope. > Article retraction > Ethics > Online First Pre-Publication > Copyright & Licensing Policy > Digital archiving policy > Open Access Policy > Open access publishing costs > Article Identification Policy > Plagiarism check policy
Journals in science databases
About the Journal

MAIN PAGE > Back to contents
Modern Education
Reference:

Development of the fundamentals of educational activity among primary school students in the Russian language classes

Enzhevskaya Marina Vladimirovna

PhD in Pedagogy

Docent, the department of Pedagogical Psychology named after Professor Guruzhapov, Moscow State University of Psychology and Education

127051, Russia, Moskva oblast', g. Moscow, ul. Sretenka, 29, of. 213

enzhevskaya@mail.ru
Другие публикации этого автора
 

 

DOI:

10.25136/2409-8736.2021.3.33719

Review date:

22-08-2020


Publish date:

15-09-2021


Abstract: This article provides an example of arranging functional educational activity in the Russian language classes within the framework of general primary education; describes the stage-by-stage structure of one of the object topics in the Russian language course, considering all components of educational activity from outlining the academic pursuit to monitoring and assessing performance; lists the techniques and examples of the tasks used in the development of control materials based on the formation of metadisciplinary competencies among primary school students; gives partial description to the monitoring and assessment toolset based on inclusion into the educational process. The article characterizes assessment as a means of ensuring the quality of modern education, which implies engagement of both pedagogues and students into assessing the performance. The system of the criterion-based comprehensive assessment, formation of the skills of reflection, introspection, self-control, self-and mutual assessment help the students to develop the effective techniques of managing their educational activity, promote self-awareness, readiness to openly express and defend their position, independent actions, responsibility for their results. The systematic, targeted formation of assessment skills allow the primary school students are to detect the difficulties they face, analyze their causes, plan and implement corrective measures to overcome them.


Keywords: monitoring and evaluation, elementary school students, theoretical thinking, educational task, educational activities, developing education, Russian lessons, meta-subject skills, ability to learn, training and development
This article written in Russian. You can find full text of article in Russian here .

References
1.
Воронцов А.Б. Педагогическая технология контроля и оценки учебной деятельности (система Д.Б. Эльконина – В.В. Давыдова). – М.: Издатель Рассказов А.И., 2002. – 303 с.: ил.
2.
Выготский Л.С. Собр.соч. / Л.С. Выготский. – М., 1984. – Т. 4. – 220 с.
3.
Давыдов В.В. Теория развивающего обучения / В.В. Давыдов. – М., 1996. – 415 с.
4.
Енжевская М.В. Части речи: Разноуровневые развивающие упражнения по русскому языку. 4 класс. М.: Издательство «Ювента», 2010. – 258 с.
5.
Енжевская М.В. Имя существительное: Разноуровневые развивающие упражнения по русскому языку. 4 класс. М.: Издательство «Ювента», 2011. – 280 с.
6.
Енжевская М.В. Имя прилагательное: Разноуровневые развивающие упражнения по русскому языку. 4 класс. М.: Издательство «Ювента», 2011. – 186 с.
7.
Енжевская М.В. Глагол: Разноуровневые развивающие упражнения по русскому языку. 4 класс. М.: Издательство «Ювента», 2012. – 258 с.
8.
Енжевская М.В. Формирование контрольно-оценочных умений у младших школьников как фактор повышения их обученности: диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук / Тверской государственный университет. Тверь, 2012. – 320 с.
9.
Нежнов П.Г., Фрумин И.Д. и др. Диагностика учебной успешности в начальной школе. Под ред. Нежнова П.Г., Фрумин И.Д., Хасана Б.И., Эльконина Б.Д. М.: Открытытй институт «Развивающее образование», 2009. – 168 с.
10.
Новиков А.М. Методология учебной деятельности. – СМ.: Издательство «Эгвес», 2005. – 196 с.
11.
Ушинский К.Д. Собр. Соч. В 11 т. – Т. 8. – М., 1950. – 661 с.
12.
Цукерман Г.А. Введение в школьную жизнь / Г.А. Цукерман, К.Н. Поливанова. – М., 1999. – 263 с.
13.
Цукерман Г.А. Оценка без отметки / Г.А. Цукерман / Педагогический центр «Эксперимент», М.-Рига, 1999. – 196 с.
14.
Эльконин Д.Б. Избранные психологические труды / Д.Б. Эльконин. – М., 1989. – 320 с.
15.
Божович Л. И. Проблемы формирования личности [Текст] / Л. И. Божович.-СПб.: Свет, 2017.-352 с.
16.
Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность [Текст] / А. Н. Леонтьев.-М.: Норма, 2018.-234 с.
17.
Маркова А. К. Формирование мотивации учения [Текст] / А. К. Маркова.-М.:Норма, 2019.-192 с.
18.
Репкин В. В., Жедек П. С., Левин В. А. Букварь.-М.: Норма, 2018.-125 с.
19.
Эльконин Д. Б. Интеллектуальные возможности младших школьников и содержание обучения // Возрастные возможности усвоения знания / под ред. Д. Б. Эльконина, В. В. Давыдова. М.: Просвещение, 2019. С. 13-53.
20.
Репкин В.В., Восторгова Е.В., Некрасова Т.В. Русский язык. 4 класс. В 2 частях. Часть 1,2. Рабочая тетрадь. К учебнику В.В. Репкина, Е.В. Восторговой, Т.В. Некрасовой (комплект из 2 книг).-М.: БИНОМ. Лаборатория знаний,-2020,-95 с.
Link to this article

You can simply select and copy link from below text field.


Other our sites:
Official Website of NOTA BENE / Aurora Group s.r.o.
"History Illustrated" Website