Статья 'Предпрофессиональное ориентирование подростков средствами компьютерного творчества' - журнал 'Современное образование' - NotaBene.ru
по
Journal Menu
> Issues > Rubrics > About journal > Authors > About the Journal > Requirements for publication > Editorial collegium > Editorial board > Peer-review process > Policy of publication. Aims & Scope. > Article retraction > Ethics > Online First Pre-Publication > Copyright & Licensing Policy > Digital archiving policy > Open Access Policy > Open access publishing costs > Article Identification Policy > Plagiarism check policy
Journals in science databases
About the Journal

MAIN PAGE > Back to contents
Modern Education
Reference:

Preprofessional orientation of teenagers by means of computer art

Karshakova Lidiya Borisovna

PhD in Technical Science

Docent, the department of Information Technologies and Computer Design, Russian State University named after A. N. Kosygin

119071, Russia, Moskovskaya oblast', g. Moscow, ul. Malaya Kaluzhskaya, 1

lkarshak@mail.ru
Bespyatova Nadezhda Konstantinovna

PhD in Pedagogy

Docent, the department of Extracirricular Education and Childhood Support, Academy of Social Management

129281, Russia, Moskovskaya oblast', g. Moscow, ul. Starovatutinskii Pr., 8

morengo34@yandex.ru

DOI:

10.25136/2409-8736.2021.3.26114

Review date:

24-04-2018


Publish date:

15-09-2021


Abstract: This article examines the system of designing classes aimed at immersion of teenagers in modern professions related to computer art. The relevance of this topic is substantiated by modern trends in socioeconomic development of our country. The development of creative abilities is a good foundation for acquiring new scientific and technical information; it accelerates the processing and generation of novel and useful ideas. The object of this research is preprofessional orientation of teenagers. The subject is the methodology of teaching graphic editors based on the specificity of its use in modern professions. The article employs the modeling, analysis, and generalization. The project laboratory of computer graphics and design at the premises of Lyceum in the town of Balashikha under the Bauman Moscow State Technical University, became the framework for this research. The conclusion is made that project work helps teenagers to acquire strong knowledge in the area of application of modern graphic editors, valuable practical skills and abilities, such as hard work, discipline, work culture, teamwork. In the course of this research, the author examined the possibility of application of modern instrumental and software tools for creating animated videos using the stop-motion technique, as well as developed the instruction on using technical means to achieve the set goals.


Keywords: graphic designer, stop-motion animation, design, creative work, project activity, teenager, computer graphics programs, industrial designer, interior designer, pre-service training
This article written in Russian. You can find full text of article in Russian here .

References
1.
Амирова Л.А, Амиров А.Ф. Развитие качеств мобильной личности на этапе предпрофессиональной социализации.-Уфа: Вагант, 2011. 194 с.
2.
Балуха К.В. Техника рисунка. Компьютер вместо кисточки. – М.: Эксмо, 2008. – 477 с.
3.
Беспятова Н.К. Становление и развитие клубной общности (историко-педагогические проблемы): Монография.-М.: УЦ Перспектива, 2013.-108 с.
4.
Брылёва Т.Г. Организационно-педагогические условия эффективного профессионального самоопределения старшеклассников в лицее: автореф. дис. ... канд. пед. наук.-Магнитогорск: Магнитогорский государственный университет, 2006. 21 с.
5.
Волкова О.В. Техническое моделирование как реализация творческого потенциала учащихся // Дополнительное образование. – 2005.-№ 9. – С. 29-33.
6.
Выготский Л.С. Психология искусства – М.: Искусство, 1986. – 574 с.
7.
Горский В.А. Научно-техническое творчество школьников в России.-М.: «СамПолиграфист», 2015 — 350 с.
8.
Жексенаев А.Г. Основы работы в растровом редакторе GIMP (ПО для обработки и редактирования растровой графики): Учеб. пособие. – М.: 2008. – 80 с.
9.
Зеер Э.Ф. Психология профессионального развития.-М.: Академия, 2006. 240 с.
10.
Каршакова Л.Б., Яковлева Н.Б., Бесчастнов П.Н. Компьютерное формообразование в дизайне — М.: Инфра-М, 2015.
11.
Лавреньев А.Н. История дизайна: учеб. пособие.-М.: Гадарики, 2008.-303 с.
12.
Немчанинова Ю.П. Обработка и редактирование векторной графики в Inkscape (ПО для обработки и редактирования векторной графики): Уч. пособие. ‒ М.: 2008. ‒ 52 с.
13.
Першина Л.А. Возрастная психология: Учебное пособие для вузов.— М.: Академический Проект, 2004.— 256 с.
14.
Саймон М. Как создать собственный мультфильм. Анимация двухмерных персонажей, НТ Пресс, 2005.
15.
Самойленко Э. Техническое творчество учащихся как предпрофессиональная социализация // Народное образование. – 2008.-№ 4. – С. 213-215.
16.
Сухомлинский В. А. О воспитании.— М.: Просвещение, 1985.
17.
Трубина Г.Ф. Сущностные характеристики предпрофессиональной социализации учащихся // Pedagogical Journal, Vol. 6. , 2016, с. 350-559.
18.
Фирсов А.В., Каршаков П.Е. Разработка технологии создания научно-популярных фильмов с использованием современных редакторов. Сб. статей Всероссийской научной студенческой конференции «Инновационное развитие легкой и текстильной промышленности» (ИНТЕКС-2016),-М: МГУДТ, 2016, с. 161-163.
19.
Каршаков П.Е., Серков В.М. Разработка трехмерных моделей персонажей. Сб. статей Всероссийской научной студенческой конференции «Инновационное развитие легкой и текстильной промышленности» (ИНТЕКС-2017)-М: РГУ им. А.Н. Косыгина, 2017, с. 37-41. Интернет ресурсы
20.
http://linux.armd.ru/common/img/uploaded/files/Inkscape.pd
Link to this article

You can simply select and copy link from below text field.


Other our sites:
Official Website of NOTA BENE / Aurora Group s.r.o.
"History Illustrated" Website