Статья 'Школа в советских этнографических исследованиях с 1937 по 1953 гг. по материалам журнала «Советская этнография».' - журнал 'Genesis: исторические исследования' - NotaBene.ru
по
Journal Menu
> Issues > Rubrics > About journal > Authors > About the Journal > Requirements for publication > Editorial collegium > The editors and editorial board > Peer-review process > Policy of publication. Aims & Scope. > Article retraction > Ethics > Online First Pre-Publication > Copyright & Licensing Policy > Digital archiving policy > Open Access Policy > Open access publishing costs > Article Identification Policy > Plagiarism check policy
Journals in science databases
About the Journal

MAIN PAGE > Back to contents
Genesis: Historical research
Reference:

School in the Soviet ethnographic research over the period from 1937 to 1953 based on the journal “Soviet Ethnography”

Nadyrshin Timur Maratovich

Junior Scientific Associate, R. G. Kuzeev Institute of Ethnological Studies of Ufa Scientific Center of the Russian Academy of Sciences

450077, Russia, respublika Bashkortostan, g. Ufa, ul. Karla Marksa, 6

timurimp@mail.ru
Другие публикации этого автора
 

 

DOI:

10.25136/2409-868X.2021.12.36785

Review date:

05-11-2021


Publish date:

07-12-2021


Abstract: Examination of the role of school in Soviet ethnography remains a blank spot in the anthropology of education. However, despite the absence of this subdiscipline, the author indicates the interest of Soviet ethnographers in reorganization of educational sphere. Use of the method of content analysis of the journal “Soviet Ethnography” reveals the role of general education on the map of ethnographic science of the era of totalitarianism (1937– 1953). This stage is characterized by one of the major intrusions into science, which is clearly reflected in publications of humanities journals. The author highlights the common semantic structures – patterns and repetitive statements typical for most articles. These statement lead to the following conclusions: criticism of the prerevolutionary system of education, exclusion of religion from the system of education, and exposure of the problems in the system of education of foreign capitalist countries. At the same time, there was the task to emphasize the successes of Soviet education: elimination of illiteracy; growing number of schools, students, and teachers; and the role of schools in cultural development the Soviet Union. In face of ideological restriction, many ethnographers have identified separate issues and offered their recommendations for the Soviet system of education. These unique observations are the contribution made by the Soviet ethnographic science to the cultural interpretation of the school.


Keywords: socialist reconstruction, Soviet School, national question, content analysis, Education, Anthropology of Education, Soviet ethnography, Soviet ideology, Kolhoz ethnography, scientific discourse
This article written in Russian. You can find full text of article in Russian here .

References
1.
Anderson-Levitt K. M. Anthropologies of education: A global guide to ethnographic studies of learning and schooling / ed. by Kathryn M. Anderson-Levitt.-New York, 2012.-362 p.
2.
Амитин-Шапиро З.Л. Среднеазиатские евреи после Октябрьской революции // Советская этнография. – 1938. – № 1. – С. 53-59.
3.
Бабаханов И.М. К вопросу о происхождении группы евреев-мусульман в Бухаре // Советская этнография. 1951. № 3. С. 162-163
4.
Базанов А. Г. Актуальные вопросы ненецкой школы // Советский Север / Сборник статей по вопросам экономики, истории, этнографии, языка и культуры народов Советского Севера. 1939. № 3. С. 19-46.
5.
Блонский П. Надо ли создавать особые методы педологического обследования для детей разных наций // Просвещение национальностей. 1932а. № 2-3. С. 19-21
6.
Воробьев Н.И. Программа для сбора материалов по изучению современного быта колхозной деревни и истории его формирования у народностей Среднего Поволжья // Советская этнография. 1951. № 4. С. 180-198
7.
Воскобойников М.Г. Народы Советского крайнего Севера о Ленине и Сталине // Советская этнография. 1949. № 4.
8.
Воскобойников М.Г. Об эвенкийской народной песне // Советская этнография. 1951. № 1. С. 100-113
9.
Выготский Л. С. К вопросу о плане научно-исследовательской работы по педологии национальных меньшинств // Педология. 1929. N3. С. 367-377
10.
Гурвич И.С. Социалистическое переустройство хозяйства и быта якутов бассейнов Оленека и Анабары // Советская этнография. 1950. № 1. С. 107-123
11.
За тесное сотрудничество этнографов и историков // Советская этнография. 1953. № 3. С. 3-8
12.
Зеленин Н.Д. Народы Севера после Октябрьской революции // Советская этнография. – 1938. – № 1. – С. 15–52.
13.
Золотаревская И.А. Национальное угнетение индейцев навахов // Советская этнография. 1953. № 2. С. 120-130
14.
Лекомцев И.М. Социалистическое строительство среди народов Поволжья // Советская этнография. – 1937. – № 2-3. – С. 3 – 14.
15.
Лярская Е.В. Северные интернаты и трансформация традиционной культуры (на примере ненцев Ямала). Диссертация на соискание ученой степени кандидата исторических наук.-СПб., 2003.
16.
Мартынова М.Ю. Диалог культур-основа воспитания толерантной личности // Этносфера. – 2003. – № 2 (53). – С. 2-5.
17.
Маслинский К.А. Дисциплина в школьной повседневности 1950-х-1980-х гг.: опыт социально-антропологического исследования (на материале российского малого города и села): Диссертация на соискание ученой степени кандидата исторических наук.-Спб, 2017.-236 c.
18.
Маслинский К.А. Учитель железнодорожной школы (к типологии советских педагогических сообществ) // Антропологический форум. – 2016. – №. 16. – C. 404.
19.
Новожилов А.Г. Этнографическое изучение колхозного крестьянства в 1930–1950-х годах // Вестник СПбГУ. Сер. 2. 2012. Вып. 2. С. 90-101 С. 91
20.
Повседневная жизнь советских учителей (на материалах Костромской области). диссертация на соискание ученой степени кандидата исторических наук / Институт этнологии и антропологии им. Н.Н. Миклухо-Маклая Российской академии наук.-М., 2011.
21.
Потапов Л.П. Опыт изучения социалистической культуры и быта алтайцев // Советская этнография. 1948. №. 1. С. 107-138
22.
Потапов Л.П. Социалистическое переустройство культуры и быта тувинцев // Советская этнография. С. 76-102
23.
Рейнсон-Правдин А.Н. Игра и игрушка народов Обского Севера // Советская этнография. 1949. № 3. С. 109-132
24.
Сергеев М.А. Академик В. Л. Комаров как исследователь населения Камчатки // Советская этнография. 1938. № 1. С. 5-11
25.
Сергеев М.А. Малые народы Севера в эпоху социализма // Советская этнография. 1947. №. 4. С. 126-158
26.
Солдатова А.Е. «Может, его призвание – тайгу знать на “пять”»?: Образовательные траектории цаатанов и тувинцев-тоджинцев // Сибирские исторические исследования. – 2016. – № 4. – C. 172–184.
27.
Терехина А.Н. Кочевые школы: ограничения или возможности? // Этнографическое обозрение. – 2017. – №. 2. – С. 137-153.
28.
Тичер С., Мейер М., Водак Р., Веттер Е. Методы анализа текста и дискурса Харьков: Гуманитарный центр, 2009. – 356 c.
29.
Толстов С.П. Великая победа Ленинско-Сталинской национальной политики // Советская этнография. 1950. № 1. С. 3-23
30.
Чернова О.В. Влияние особенностей региона и школьного образования на формирование общероссийской идентичности старшеклассников // Интеграция образования. – 2003. – № 3. – С. 69-75.
31.
Чернова О.В. Основные факторы формирования межэтнических установок старшеклассников// Интеграция образования. – 2005. – № 1-2. – С. 171-181.
32.
Чичеров В.И. Материалы к истории советского фольклора // Советская этнография. 1949. № 4. С. 20-41
Link to this article

You can simply select and copy link from below text field.


Other our sites:
Official Website of NOTA BENE / Aurora Group s.r.o.
"History Illustrated" Website