Статья 'Эксперимент в советской кинематографии: Экспериментальное творческое объединение в 1965 – 1976 гг.' - журнал 'Genesis: исторические исследования' - NotaBene.ru
по
Journal Menu
> Issues > Rubrics > About journal > Authors > About the Journal > Requirements for publication > Editorial collegium > The editors and editorial board > Peer-review process > Policy of publication. Aims & Scope. > Article retraction > Ethics > Online First Pre-Publication > Copyright & Licensing Policy > Digital archiving policy > Open Access Policy > Open access publishing costs > Article Identification Policy > Plagiarism check policy
Journals in science databases
About the Journal

MAIN PAGE > Back to contents
Genesis: Historical research
Reference:

Experiment in the Soviet cinematography: Experimental Creative Association (1965-1976)

Markov Nikita Aleksandrovich

External doctoral candidate, the department of Russian History, State Academic University for Humanities

115280, Russia, gorod federal'nogo znacheniya Moskva, g. Moscow, ul. Avtozavodskaya, 5, kv. 50

nikitamarkov@mail.ru

DOI:

10.25136/2409-868X.2018.1.23742

Review date:

31-07-2017


Publish date:

29-01-2018


Abstract: The subject of this research is the history of the Experimental Creative Association of Grigory Chukhray, which purpose lied in the attempt to implement the market principles into the management system of Soviet cinematography. The leading films that became the classics of Soviet cinematography were shot within the framework of this association. At the end of the 1960’s were prepared the projects for distributing this system across the entire Soviet cinematography; thus its principles underlied the new system of cinematography in 1989. The object of this research is the principles of the Experimental Creative Association, circumstances of its organization, its achievements and role in development of the national cinematography. Methodological foundation contains the principles of historicism, systematicity, and objectivity. Following the principle of historicism implies the examination of the history of the association in terms of the specific historical situation of 1960’s – 1970’s. System approach suggests considering the entire complex of factors that affected the establishment, development and dissolution of the Experimental Creative Association. The author’s contribution into the research of this topic lies in the systemic learning of the establishment, development, crisis, and dissolution of the association as one of the most remarkable events in the history of Soviet cinematography. It is concluded that the formation of the Experimental Creative Association was attributed to the overall situation in the country during the period of “thaw” that marked the expansion of the ideological and stylistic frameworks of art, as well as the reforms of A. Kosygin; the crises of film studio of G. Chukhray in 1968 led to the deprivation of independence and rejection of the general reform of cinematography; this crises was due to the common trend towards strengthening of control and spate of the ban on films thought the period of 1966-1971; the abrupt partial implementation of the principles of association in 1989 did not results in the replication of its success.


Keywords: Experimental Creative Association, Soviet cinematography, Union of Cinematographers, Vladimir Pozner, Grigory Chukhray, Goskino, White Sun of the Desert, Mosfilm, Thaw, Central Committee of the Communist Party of the Soviet Union
This article written in Russian. You can find full text of article in Russian here .

References
1.
Зоркая Н.М. История советского кино.-СПб., 2006,-С. 292-294.
2.
Первый учредительный съезд союза кинематографистов 23-26 ноября 1965 года. Стенографический отчет.-М., 1966.
3.
Докладная записка отдела культуры ЦК КПСС о IV Пленуме Оргкомитета СРК // Кинематограф оттепели. Документы и свидетельства / Сост. Фомин В.И.-М., 1998,-С. 195-196.
4.
РГАЛИ. Ф. 2944. Оп. 1. Д. 19,-Л. 65.
5.
РГАЛИ. Ф. 2944. Оп. 1. Д. 12,-Л. 64.
6.
РГАЛИ. Ф. 2944. Оп. 1. Д. 80,-Л. 105-106.
7.
Там же, Л. 100.
8.
РГАЛИ. Ф. 2944. Оп. 1. Д. 399,-Л. 231.
9.
РГАЛИ. Ф. 2944. Оп. 1. Д. 674.
10.
Там же, Л. 24.
11.
РГАЛИ. Ф. 2944. Оп.1. Д.1020,-Л. 42.
12.
Там же, Л. 70-71.
13.
Там же, Л. 119.
14.
Там же, Л. 120.
15.
РГАЛИ. Ф. 2944. Оп.1. Д. 399,-Л. 231.
16.
РГАЛИ. Ф. 2944. Оп. 1. Д. 1611,-Л. 32.
17.
РГАЛИ. Ф. 2944. Оп. 1. Д. 496,-Л. 204.
18.
Загадка Григория Чухрая. Интервью с В. Матизином // Советский экран,-1990, №3.-С. 24.
19.
Огнев В.Ф. Не только воспоминания // Искусство кино, 1987, №5,-С. 6.
20.
Чухрай Г.Н. Мое кино. (О времени и о себе). — М., 2001,-С. 174.
21.
РГАЛИ. Ф. 2944. Оп. 1. Д. 80,-Л. 68.
22.
РГАЛИ. Ф. 2944. Оп. 1. Д. 65,-Л. 165-166.
23.
Чухрай Г.Н. указ. соч.,-С. 175-176.
24.
РГАНИ. Ф. 5. Оп. 36. Д.153,-Л. 7.
25.
Чухрай Г.Н. указ. соч.,-С. 180.
26.
РГАЛИ. Ф. 2944. Оп. 1. Д. 496,-Л. 204.
27.
Михайлов В. Не ко времени родившаяся // После Оттепели: Кинематограф 1970-х.-М., 2009. сс. 234-244, – С. 235; РГАЛИ. Ф. 2944. Оп. 1. Д. 496,-Л. 194.
28.
Чухрай Г.Н. указ. соч.,-С. 179.
29.
РГАЛИ. Ф. 2944. Оп. 4. Д.1514,-Л. 48.
30.
Чухрай Г.Н. указ. соч.,-С. 180.
31.
Указ. соч., С.166-167.
32.
РГАЛИ. Ф. 2944. Оп. 1. Д. 496,-Л. 204.
33.
Огнёв В.Ф. указ. статья,-С.14.
34.
Кинематограф оттепели. Документы и свидетельства / Сост. В.И. Фомин. М., 1998,-С. 76-86
35.
КПСС. Коммунистическая партия Советского Союза в резолюциях и решениях съездов, конференций и пленумов ЦК (1898-1986). Т. 12. 1971-1975.-М., 1986.-С. 263-268
36.
Там же, С. 264.
37.
Загадка Григория Чухрая. Интервью с В. Матизином // Советский экран,-1990, №3.-С. 24.
38.
Михайлов В. указ. статья,-С. 237.
39.
РГАЛИ. Ф. 3055. Оп. 1. Д. 372,-Л. 65.
40.
РГАЛИ. Ф. 3055. Оп. 1. Д. 372,-Л. 63.
41.
«Полка»: Документы. Свидетельства. Комментарии. Вып. 3.-М., 2006,-С. 32-54.
42.
РГАЛИ. Ф. 2944. Оп. 1. Д. 496,-Л. 178-219.
43.
Там же, Л. 221-223.
44.
Там же, Л. 234.
45.
Михайлов В. указ. статья,-С. 242.
46.
Огнёв В.Ф. указ. статья,-С. 4.
47.
Чухрай Г.Н. указ. соч.,-С. 166.
48.
РГАЛИ. Ф. 2944. Оп. 1. Д. 948,-С.53.
49.
Чухрай Г.Н. указ. соч.,-С. 185-186.
50.
Михайлов В. указ. статья,-С. 243.
51.
После Оттепели: Кинематограф 1970-х.-М., 2009,-С. 248-249.
52.
Там же, С. 245-247.
53.
Там же, С. 247-248.
54.
РГАЛИ. Ф. 2944. Оп. 1. Д. 1842.
55.
Новейшая история отечественного кино. 1986-2000. Часть 2. кино и контекст. 1986-2000. Том четвертый. 1986-88. – СПб., 2002,-С.145.
Link to this article

You can simply select and copy link from below text field.


Other our sites:
Official Website of NOTA BENE / Aurora Group s.r.o.
"History Illustrated" Website