Статья 'Образовательная практика как механизм передачи и сохранения культурных ценностей на примере русских школ Лондона' - журнал 'Человек и культура' - NotaBene.ru
по
Journal Menu
> Issues > Rubrics > About journal > Authors > About the Journal > Requirements for publication > Editorial collegium > Editorial board > Peer-review process > Policy of publication. Aims & Scope. > Article retraction > Ethics > Online First Pre-Publication > Copyright & Licensing Policy > Digital archiving policy > Open Access Policy > Open access publishing costs > Article Identification Policy > Plagiarism check policy
Journals in science databases
About the Journal

MAIN PAGE > Back to contents
Man and Culture
Reference:

Educational practice as a mechanism for preservation of cultural values on the example of the Russian schools in London

Agapova Viktoriya Nikolaevna

Post-graduate student, the department of Regional Studies, M. V. Lomonosov Moscow State University

119234, Russia, g. Moscow, ul. Leninskie Gory, 1, stroenie 13

victoriagubanova@gmail.com
Другие публикации этого автора
 

 

DOI:

10.25136/2409-8744.2018.5.27266

Review date:

28-08-2018


Publish date:

25-09-2018


Abstract: Globalization, immense sociocultural transformation, as well as mass culture negatively affect the preservation of cultural identity of the modern Russian society. The deformation of identity becomes particularly noticeable in the conditions of diaspora living of emigrants away from their native culture. The object of this work is the cultural values form the foundation of identity of the Russians; the subject is the mechanisms for its preservation and transfer. The author examines the educational practice of the Russian schools in London. The analysis is conducted based on the detailed, elaborated seven-element model of communication. Methodology leans on the objective-absolutist approach towards comprehension of the essence of values, as well as the axiological approach that allows interpreting cultural practices as the mechanisms of value translation. The scientific novelty lies in reconsideration of the concepts of “cultural values” and “cultural practices”, as well as meticulous analysis of the processes of value translation as an act of communication. A conclusion is made on the need for consideration of educational practice as a mechanism of value translation, which allows preserving and retaining cultural identity in the challenging realities of modernity.


Keywords: mechanisms of culture, recipients, communicators, communication model, educational practices, value transmitting, cultural identity, cultural values, cultural practices, russian-speaking diaspora
This article written in Russian. You can find full text of article in Russian here .

References
1.
База данных русских школ дополнительного образования Великобритании//Официальный сайт Лондонской школы русского языка и литературы. URL: http://russian-school.co.uk/russian-school-directory/ (дата обращения: 23.05.2018).
2.
Брамли О.: Для сохранения русского языка детям в Англии надо учиться в русских школах// Фонд «Русский Мир» [сайт]. URL: https://www.russkiymir.ru/news/237019/ (дата обращения: 27.05.2018).
3.
В Лондоне прошел IX Конкурс русской песни и русского романса// Фонд «Русский Мир» [сайт]. URL: https://russkiymir.ru/news/240958/ (дата просмотра: 31.05.2018).
4.
В Лондоне прошел детский театральный фестиваль «Каравай»// Представительство Россотрудничества в Великобритании [сайт]. URL: http://gbr.rs.gov.ru/ru/news/28237 (дата обращения: 30.05.2018).
5.
Гартман Н. Этика. СПб., Владимир Даль. 2002. 707 с.
6.
Кочарова А. Русская Масленица в Лондоне: блины, ряженые и музыка// Вести FM [сайт]. URL: https://radiovesti.ru/brand/61178/episode/1405110/ (дата обращения: 26.07.2018).
7.
Матузкова Е.П. Культурная идентичность: к определению понятия// Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. 2014. Вып. 2. С.62-68.
8.
Младшая и средняя школа// Русская Гимназия №1 [сайт]. URL: http://www.russiangymnasium.com/london/programs/primary-school (дата обращения: 26.05.2018).
9.
Наша школа// Лондонская школа русского языка и литературы. URL: http://russian-school.co.uk/about-our-school/ (дата обращения: 01.08.2018).
10.
Панфилова А.П. Деловая коммуникация в профессиональной деятельности: Учебное пособие. – 2-е изд. – СПб.: Знание, ИВЭСЭП, 2004. 495 с.
11.
Преподаватели// Русская Гимназия №1. URL: http://www.russiangymnasium.com/london/about-us/teachers (дата обращения: 26.05.2018).
12.
Программа по русскому языку для билингвов Лондонской школы русского языка и литературы// Bilingual-online. Net [сайт]: http://bilingual-online.net/index. (дата обращения: 12.07.2018).
13.
Программы// Русская Гимназия №1. URL: http://www.russiangymnasium.com/london/programs (дата обращения: 26.05.2018).
14.
Проспект. Галерея Педагогов школы// Лондонская школа русского языка и литературы [сайт]. URL: http://russian-school.co.uk/wp-content/uploads/20years_FINAL-4-008.jpg (дата обращения: 21.07.2018).
15.
Риккерт Г. Ценности жизни и культурные ценности/ЭОН. Альманах старой и новой культуры. М., 1994. 290 с.
16.
Склярова Н. В Лондоне открылся Русский книжный клуб для подростков// ZIMA [сайт]. URL: https://zimamagazine.com/2018/02/russkii-knizhnyi-klub-dlia-podrostkov/ (дата просмотра: 31.05.2018).
17.
Сумачев А.В. К вопросу о понятии культурных ценностей и совершенствовании административно-правового режима их охраны//Право и политика. 2012, № 12 (156). С.2074-2079.
18.
Флиер А.Я. Человек и культура: параметры сопряженности// Культура культуры, 2015. № 2 (6). URL: https:// cyberleninka.ru/article/v/ chelovek-i-kultura-parametry-sopryazhennosti (дата обращения: 13.07.2018).
19.
Флиер А.Я., Полетаева М.А. Тезаурус основных понятий культурологии: Учебное пособие. М.: МГУКИ, 2008. 284 с.
20.
Щупленков О.В., Щупленков Н.О. Национально-культурная идентичность в контексте философской традиции диалога культур// Философская мысль. — 2013.-№ 10.-С.183-244. DOI: 10.7256/2306-0174.2013.10.8848. URL: http://e-notabene.ru/fr/article_8848.html
21.
Lasswell, Harold (1948). Bryson, L., ed. The Structure and Function of Communication in Society. The Communication of Ideas. New York: Institute for Religious and Social Studies. pp. 117.
22.
School Prospectus// Znaniye [сайт]. URL: http://docs.wixstatic.com/ugd/e0694c_b619aa0ff7af489cb66011066f850223.pdf (дата обращения: 10.07.2018).
Link to this article

You can simply select and copy link from below text field.


Other our sites:
Official Website of NOTA BENE / Aurora Group s.r.o.
"History Illustrated" Website