Статья 'Символический язык описания природы человека в буддизме' - журнал 'Человек и культура' - NotaBene.ru
по
Journal Menu
> Issues > Rubrics > About journal > Authors > About the Journal > Requirements for publication > Editorial collegium > Editorial board > Peer-review process > Policy of publication. Aims & Scope. > Article retraction > Ethics > Online First Pre-Publication > Copyright & Licensing Policy > Digital archiving policy > Open Access Policy > Open access publishing costs > Article Identification Policy > Plagiarism check policy
Journals in science databases
About the Journal

MAIN PAGE > Back to contents
Man and Culture
Reference:

Symbolic language for the description of human nature in Buddhism

Pupysheva Natalia Valentinovna

PhD in Cultural Studies

Scientific Associate, Laboratory of Wave Diagnostics of Living Systems of Institute of Physical Material Science of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences

670000, Russia, the Republic of Buryatia, Ulan-Ude, Sakhyanovoi Street 6A, office #320

pnat13@rambler.ru
Другие публикации этого автора
 

 

DOI:

10.7256/2409-8744.2016.6.21469

Review date:

11-12-2016


Publish date:

18-12-2016


Abstract: The subject of this study is a special symbolic language used in the Buddhist teaching for a comprehensive description of a person (the physiological and psychological constituents of a personality) within the framework of the characteristic to Buddhism integral approach towards personality. The object of this research is the system of "great elements" of Indian origin (mahabhūta, i.e. earth, water, wind, fire and space) that, on the physiological level, are condensed into the "three humors" of an organism (phlegm, bile and wind). The analysis carried out in the paper allows revealing the conceptual peculiarities of the terms  through viewing them in accordance with the principles of Tibetan linguistics on three levels of the meaning (literary meaning; verbal meaning, which represents the conceptual matrix of the term; and true meaning, revealed through the pragmatics of the text). Based on examination of the complicated hierarchic structure of meanings of these terms, the author concludes that the use of this system allows interpreting texts, which describe different levels of the reality. It results in the productive method of presentation of the knowledge in Buddhist doctrine and makes it possible to include the knowledge on human as the personality into the general context of concepts about the world, using the universal language of description. The article provides the examples of interpretation of the phenomena of different levels of reality, applying the system of "great elements".


Keywords: pragmatics of the text, true meaning, conceptual matrix of the term, word meaning, literary meaning, three levels of meaning, system of great elements, Buddhist philosophy, interpretation of the phenomena, different levels of reality
This article written in Russian. You can find full text of article in Russian here .

References
1.
Нестеркин С.П. Основные тенденции развития буддизма в социокультурном пространстве России // Вестник Бурятского университета, 2009. Вып. 6 а. С. 16–20.
2.
Нестеркин С.П. Буддизм в российской культурной среде: некоторые тенденции развития // 2006. № 1. С. 98. Вестник Российского гуманитарного научного фонда. 2006. № 1. С. 98-105.
3.
Донец А.М. Структура дхармы в свете принципа срединности / Российская акад. наук, Сибирское отд-ние, Ин-т монголоведения, буддологии и тибетологии. Улан-Удэ, 2010. 296 с.
4.
Донец А.М., Нестеркин С.П. Онтология личности в тибетском буддизме [текст] / А.М. Донец, С.П. Нестеркин // Вестник БНЦ. 2014. № 3. С. 173-183.
5.
Донец А.М., Нестеркин С.П. Учение о личности в тибетской схоластике // Вестник БНЦ СО РАН. 2011. № 1. С. 71–80.
6.
Нестеркин С.П., Донец А.М. Персонологические доктрины религиозно-философских школ индийского буддизма (по материалам тибетской доксографии) // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 2-3. С. 184.
7.
Пупышев В.Н. Тибетская медицина: язык, теория, практика [текст] / В.Н. Пупышев. Омск; Улан-Удэ, 1993. 205 с.
8.
Пупышева Н.В., Леднева И.П. Система «великих элементов» как единый язык описания разных уровней реальности в буддийской культуре [текст]/ Н.В. Пупышева, И.П. Леднева // Вестник Бурятского государственного университета. 2009. № 8. Улан-Удэ: Из-во БГУ. С. 55-61.
9.
«Чжуд-ши»: Канон тибетской медицины [текст]/ РАН, Сиб. отд-ние, Ин-т общей и экспериментальной биологии, Ин-т монголоведения, буддологии и тибетологии; Бурят. гос. ун-т; Отв. ред. С.М. Николаев; Пер. с тибет., предисл., примеч., указ. Д.Б. Дашиева. М.: Изд. фирма «Вост. лит.» РАН, 2001. 766 с.
10.
Donden Yeshi, Dr. Health through Balance. An Introduction to Тибetan Medicine [text] / Yeshi Donden, Dr . Delhi, 1986.-248 p.
11.
Dpal rdo rje ‘jigs byed lha bcu gsum gyi sgrub thabs bsdus pa zhes bya ba bzhugs so. Mns.-50 с.(Тринадцать божеств Ямантаки)
12.
Васубандху. Абхидхармакоша. Гл. 1 и 2 [текст]/ Васубандху; перевод Б.В. Семичева и М.Г. Брянского. Улан-Удэ : Бурят. кн. изд-во, 1980. 391 с.
13.
Пупышева Н.В. Система «великих элементов» в буддийской культуре / Пупышева Н.В. Улан-Удэ: Из-во БНЦ СО РАН, 2010. 226 c.
14.
Дандарон, Б.Д. Черная тетрадь [текст] / Б.Д. Дандарон. СПб.: Изд-во «Дацан Гунзэчойнэй», 1995. 96 с.
15.
Дудин С.А., Ч.Ц. Цыдыпов. О взаимосвязи некоторых понятий и современной медицины [текст]/ С.А Дудин, Ч.Ц. Цыдыпов // Пульсовая диагностика тибетской медицины. Новосибирск: Из-во «Наука» Сибирское отделение, 1988. С. 18-32.
16.
Ткаченко Б.И. Нормальная физиология человека [электронный ресурс] / учебное пособие, 2005. http://texts.news/cheloveka-fiziologiya/normalnaya-fiziologiya-cheloveka.html
17.
Амбага М., Тумэн-Өлзий А. NCM анагаах ухаан (Дахин шинэчилж, боловсруулсан хоёрдахь хэвлэн) [текст] / М. Амбага, А. Тумэн-Өлзий. Улаанбаатар: ADMON» хэвлэлийн газар хэвлэв, 2012. 502 х.
Link to this article

You can simply select and copy link from below text field.


Other our sites:
Official Website of NOTA BENE / Aurora Group s.r.o.
"History Illustrated" Website