Статья 'Три манеры в творчестве Ласло Моголь-Надя' - журнал 'Человек и культура' - NotaBene.ru
по
Journal Menu
> Issues > Rubrics > About journal > Authors > About the Journal > Requirements for publication > Editorial collegium > Editorial board > Peer-review process > Policy of publication. Aims & Scope. > Article retraction > Ethics > Online First Pre-Publication > Copyright & Licensing Policy > Digital archiving policy > Open Access Policy > Open access publishing costs > Article Identification Policy > Plagiarism check policy
Journals in science databases
About the Journal

MAIN PAGE > Back to contents
Man and Culture
Reference:

Three manners in works of László Moholy-Nagy

Aleksandrov Nikolai Nikolaevich

Doctor of Philosophy

Professor, the department of Fashion Industry and Creative Technologies, “Institute of Food Technologies and Design” – branch of Nizhny Novgorod State University of Engineering and Economics

603041, Russia, Nizhny Novgorod, Sputnika Street 24, office #A

alex235532@mail.ru
Другие публикации этого автора
 

 

DOI:

10.7256/2409-8744.2016.5.19177

Review date:

15-05-2016


Publish date:

02-11-2016


Abstract: The subject of this research is the creative path of the prominent representative of modernism of the early XX century – international constructivist László Moholy-Nagy. The article is based on the materials of the prepared by the author monograph with the full review about the creative work of László Moholy-Nagy. Classification of the periods of master’s creative work associated with the general status of the cycles of culture and stylistic nuances of the era is presented in this article. The author examines the specificity of his works in 1920’s and 1930’s; and the period of the early 1940’s has been terminated due to the death of the Moholy-Nagy. Multiple illustrations of his works that characterize the three mentioned periods are presented in the article. This work is written from the perspective of systemic and genetic methods in art studies. The structural-cyclical model that allows describing his creative paths is applied. Scientific novelty consists in the fact that this is the first generalizing publication of such type about László Moholy-Nagy in Russian language. But, taking into account the foreign sources, we can state that other researchers of his creative work did not formulate a similar periodization, as well as never considered his works as inscribed into the context of mental evolution in the XX century.


Keywords: László Moholy-Nagy, art deco, Constructivism, Bauhaus, XX century, mentality, culture, design, style, history of design
This article written in Russian. You can find full text of article in Russian here .

References
1.
Александров Н.Н. Ослепительность будущего // «Академия Тринитаризма». М., Эл № 77-6567, публ. 16228, 16.12.2010.
2.
Александров Н.Н. Конструктивизм и эволюция видения // Дизайн-ревю. 2011. № 3-4, июль-декабрь. С. 32-56.
3.
Александров Н.Н. Дизайн как предтеча бренда. Уч. пособие // «Академия Тринитаризма». М., Эл № 77-6567, публ. 16658, 21.07.2011.
4.
Александров Н.Н. Эстетика (курс лекций). Монография. Научное издание. // «Академия Тринитаризма». М., Эл № 77-6567, публ. 16518, 16.05.2011.
5.
Александров Н.Н. Генезис пространство ощущения в истории. Монография. Научное издание // «Академия Тринитаризма». М., Эл № 77-6567, публ.16425, 09.03.2011.
6.
Александров Н.Н. Экзистенциальная системогенетика. Монография. Научное издание // «Академия Тринитаризма». М., Эл № 77-6567, публ. 16416, 06.03.2011.
7.
Александров Н.Н. Модернизм и будущее. Монография. Научное издание. // «Академия Тринитаризма». М., Эл № 77-6567, публ. 17676, 04.10.2012.
8.
Александров Н.Н. Архетипы спиральности как язык и средство будущего (светлой памяти В.Л. Глазычева) // «Академия Тринитаризма». М., Эл № 77-6567, публ. 17508, 07.06.2012.
9.
Александров Н.Н. Закон падения напряжения в культурном цикле // «Академия Тринитаризма». М., Эл № 77-6567, публ. 17572, 08.07.2012.
10.
Александров Н.Н. Пространственные модели времени и архетипические формы в архитектуре. // «Академия Тринитаризма». М., Эл № 77-6567, публ. 17634, 23.08.2012.
11.
Александров Н.Н. Очерк истории психологии восприятия. Монография // «Академия Тринитаризма. М., Эл № 77-6567, публ. 17251, 24.01.2012. 120 с.
12.
Александров Н.Н., Работы по истории и теории дизайна и раннего модернизма. Монография. Научное издание // «Академия Тринитаризма». М., Эл № 77-6567, публ. 18041, 24.05.2013.
13.
Александров Н.Н. Арт-стиль. Монография. Научное издание. М.: Изд-во Академии тринитаризма, 2015. 162 с.
14.
Аронов В. Теоретические концепции зарубежного дизайна. М.: ВНИИТЭ, 1992. С. 98.
15.
Дросте М. Баухауз, 1919-1933. Реформа и авангард / Пер. с фр. Ю.Ю. Котова. М.: Арт-Родник, 2008. 96 с.
16.
Дружкова Н.И. Педагогика Баухауза. М.: ИХО РАО, 2007. 228 с.
17.
Королева А.Ю. Единство искусства и техники. Теория и практика предметных мастерских Баухауза: дис. ... на соиск. канд. искусствоведения: 17.00.04. М., 2007. 234 с.
18.
Ласло Мохоль-Надь и русский авангард: Статьи и пер. с венг. и нем. / Сост С. Митурич; ред. Ю. Герчук. М.: Три квадрата, 2006. 296 с.
19.
Ласло Мохоль-Надь. Телехор / Пер. с нем. Т. Баскакова. М.: ООО «Ад Маргинем Пресс», 2014. 112 с.
20.
Мелодинский Д.Л. Архитектурная пропедевтика: История, теория, практика. 2-е изд., испр. и доп. М.: Издание: Либроком, 2011. 400 с.
21.
Михайлов С.М., Михайлова А.С. Становление универсального проектного метода в первых школах дизайна – Баухаузе и ВХУТЕМАСе в 1920-е гг. // Мир науки, культуры, образования. 2008. № 5(12). С. 21..
22.
Хан-Магомедов С.О. Архитектура советского авангарда. Кн. 1. М.: Стройиздат, 1996. 719 с.
23.
Хан-Магомедов С.О. Супремaтизм и архитектура (проблемы формообразования). М.: Архитектура-С, 2007. 520 с.
24.
Хан-Магомедов С.О. Конструктивизм. Концепция формообразования. М.: Стройиздат, 2003. 574.
25.
Чижевский АЛ. Гелиотараксия. М.: Мысль, 1995. С. 11.
26.
Moholy-Nagy S. Moholy-Nagy: experiment in totality. Cambridge: M.I.T. Press, 1969.
27.
Moholy-Nagy L. Painting, Photography, Film. New York, 1969.
28.
Моголи-Наги, Л. Живопись или фотография. М., Акционерное издательство «Огонек», 1929. 87 с., с ил
29.
Moholy-Nagy L. The New Vision and Abstract of an Artist. New York, 1946.
30.
Moholy-Nagy L. Vision in Motion. Chicago, 1947.
Link to this article

You can simply select and copy link from below text field.


Other our sites:
Official Website of NOTA BENE / Aurora Group s.r.o.
"History Illustrated" Website