Статья 'Социально-личностные ресурсы субъектов образовательной среды как основа профилактики буллинга среди подростков' - журнал 'Психолог' - NotaBene.ru
по
Journal Menu
> Issues > Rubrics > About journal > Authors > About the Journal > Requirements for publication > Editorial collegium > Editorial board > Peer-review process > Policy of publication. Aims & Scope. > Article retraction > Ethics > Online First Pre-Publication > Copyright & Licensing Policy > Digital archiving policy > Open Access Policy > Open access publishing costs > Article Identification Policy > Plagiarism check policy
Journals in science databases
About the Journal

MAIN PAGE > Back to contents
Psychologist
Reference:

Social and Personal Resources of Educational Actors as the Basis for Bullying Prevention

Pazukhina Svetlana Vyacheslavovna

Doctor of Psychology

associate professor at Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University

300026, Russia, Tul'skaya oblast', g. Tula, pr. Lenina, 125

pazuhina@mail.ru
Bobrovnikova Nataliya Sergeevna

post-graduate student at Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University

300026, Russia, Tul'skaya oblast', g. Tula, pr.Lenina, 125

vicious.angel@yandex.ru

DOI:

10.25136/2409-8701.2018.1.23242

Review date:

05-06-2017


Publish date:

22-02-2018


Abstract: The article presents a review of scientific psychological and pedagogical literature on the problem of social and personal resources of education actors as the basis for bullying prevention. The authors examine the influence of parent moral education and teacher attitudes on developing of teenagers' attitude to the situation of bullying. A brief analysis of the concept of bullying is given. The authors also emphasize the need to prevent this phenomenon at educational institutions and present a model of a diagnostic program consisting of diagnostic techniques that allow to comprehensively study the social and personal resources. The authors have also made a brief analysis of the diagnostic results obtained in the course of testing this program. In the course of their study the authors have used theoretical research methods (abstraction, deduction, induction) and experimental methods (testing, observation, experiment). The main conclusion of the research is the conclusion about the insufficient level of development of social and personal resources of educational process actors as evidenced by the high percentage of teenagers who have difficulty communicating and sufficiently large number of actors with low learning ability. Many respondents have low self esteem and high levels of aggressiveness and anxiety. The authors have also discovered that today teachers are not an authority for modern teenagers, and parents in some cases experience negative feelings towards their teenage children.


Keywords: diagnostic program, prevention, victim, social and personal resources, bullying, violence, aggressiveness, teenager, educational environment, teachers
This article written in Russian. You can find full text of article in Russian here .

References
1.
Асановой, Н.К. Руководство по предупреждению насилия над детьми. Текст / Н.К. Асановой. М.: ВЛАДОС, 1997. С. 59.
2.
Баева, И.А. Безопасность образовательной среды, психологическая культура и психическое здоровье школьников Текст / В.В. Семикин, И.А. Баева // Известия российского государственного университета им. А.И. Герцена. 2005. Т. 5. № 12. С. 7-19.
3.
Бобровникова, Н.С. Исследование проявлений агрессивности первокурсников колледжа Текст / Н.С. Бобровникова «Молодой учёный»: Международный научный журнал. 2016. № 1(105). С. 621-624.
4.
Бурменская, Г.В. Хрестоматия по детской психологии Текст / Г.В. Бурменская. М.: Институт практической психологии, 1996. С. 264.
5.
Волкова, E.H. Система защиты детей и подростков от насилия и жестокого обращения Текст / Е.Н. Волкова // Социальная педагогика.-2007. № 4. С. 77-79.
6.
Зиновьева, Н.О. Психология и психотерапия насилия. Ребенок в кризисной ситуации Текст / Н.Ф. Михайлова, Н.О. Зиновьева. СПб.: Речь, 2005. 248 с.
7.
Иванова, Е. Ю. Межличностное восприятие в педагогическом общении Текст / Е.Ю. Иванова-Материалы VII съезда общ. психологов в СССР. Психология учителя. М., 1989.
8.
Ишков, А.Д. Учебная деятельность студента: психологические факторы успешности Текст / А.Д. Ишков. М.: АСВ, 2004. С. 164-167.
9.
Карелин, А.А. Большая энциклопедия психологических тестов Текст / А. А. Карелин. М.: Эксмо, 2007. 416 с.
10.
Крайг, Г. Психология развития Текст / Г.Крайг. СПб: Питер, 2000.
11.
Красовицкий, М.Ю. Взаимоотношения учителей и учащихся в сфере общения. Текст / М.Ю. Красовицкий // В кн.: Проблемы общения и воспитание. Ч. 1. Тарту, 1974. С. 193-201
12.
Малкина-Пых, И.Г. Психология поведения жертвы [Текст]/ И.Г. Малкина-Пых. М.: Эксмо, 2006. 1008 с.
13.
Морено, Я.Л. Социометрии: экспериментальный метод и наука об обществе [Текст] / Я.Л. Морено. М.: Академический проспект, 2004. 315 с.
14.
Мухина, В.С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество [Текст] / В.С. Мухина.-7 изд. М.: Издательский центр «Академия», 2002.-с.370
15.
Обеспечение психологической безопасности в образовательном учреждении: практическое руководство [Текст] / под ред. И. А. Баевой. СПб.: Речь, 2006. 288 с.
16.
Пазухина, С.В. Профилактика школьного буллинга в подростковой среде [Текст] / С.В. Пазухина, Н.С. Бобровникова, В.В. Васильева. LFMBERT Academic Publishing. 2016. 198 с.
17.
Рогов, Е. И. Учитель как объект психологического исследования Текст / Е.И. Рогов. М., 1998. 356 с
Link to this article

You can simply select and copy link from below text field.


Other our sites:
Official Website of NOTA BENE / Aurora Group s.r.o.
"History Illustrated" Website