PHILHARMONICA. International Music Journal - rubric Ballet and music
по
PHILHARMONICA. International Music Journal
12+
Journal Menu
> Issues > Rubrics > About journal > Authors > About the Journal > Requirements for publication > Council of Editors > Peer-review process > Article retraction > Ethics > Online First Pre-Publication > Copyright & Licensing Policy > Digital archiving policy > Open Access Policy > Article Processing Charge > Article Identification Policy > Plagiarism check policy
Journals in science databases
About the Journal
MAIN PAGE > Journal "PHILHARMONICA. International Music Journal" > Rubric "Ballet and music"
Ballet and music
Grutsynova A.P. -

DOI:
10.7256/2453-613X.2015.1.14015

Abstract:
A.P. Grutsynova - Jules Massenet’s ballet “LA CIGALE”: a new perspective of an old fable pp. 64-81

DOI:
10.7256/2453-613X.2015.1.66500

Abstract: The object of the research of the article is Jules Massenet’s ballet “La Cigale,” which is examined, on the one hand, as one of the composer’s works in the indicated genre (Massenet wrote three ballets) and, on the other hand, as an example of French ballet music of the turn of the 19th and 20th centuries. A certain amount of decline in the indicated period of Western European ballet as a phenomenon related to theater, that revealed itself primarily in the sphere of production and performance, paradoxically, did not affect its musical side, which is cindicated both by the multitude of the musical scores composed and the large number of composers writing them (Gabriel Pierné, Reynaldo Hahn, Edouard Lalo, Camille Saint-Saens, André Messager, Fules Massenet and others). Upon analyzing the ballet “La Cigale” the author of the article, in light of the multifaceted aspect of the issue, used a complex approach uniting the methods of historicity, literary criticism, analytical musicology and source studies. The conclusions of the work are formed by the revealed peculiarities of interpretation and rethinking of the plot used (Jean de La Fontaine’s fable “La Cigale et la Fourmi,” known in Russia as “The Dragonfly and the Ant”), the description of the inner structure of the ballet’s music (a through development with several relatively completed dancing episodes appearing during the process), the indication of the details of the musical solution (usage of the leitmotif and recurring musical fragments, musical quotations, as well as the sound of the chorus brought into the ballet’s finale). The novelty of the work consists in the comprehensive analysis of a ballet by Massenet carried out for the first time and incorporating it into the number of the few researched ballet scores by the French composers of the turn of the 19th and 20th centuries.
Grutsynova A.P. -

DOI:
10.7256/2453-613X.2015.1.13229

Abstract:
Груцынова А.П. - Балет Ж. Массне «Цикада»: новый взгляд на старую басню pp. 82-98

DOI:
10.7256/2453-613X.2015.1.66501

Abstract: Предметом исследования статьи стал балет Ж. Массне «Цикада», рассматриваемый, с одной стороны, как одно из сочинений этого композитора в указанном жанре (Массне принадлежат три балета), а, с другой, как пример французской балетной партитуры рубежа XIX–XX веков. Некоторое угасание в указанный период западноевропейского балета как явления театра, проявившееся, в первую очередь, в области постановки и исполнения, парадоксальным образом не коснулось его музыкальной стороны, что доказывается как многочисленностью создаваемых партитур, так и количеством композиторов, их создававших (Г. Пьерне, Р. Ан, Э. Лало, К. Сен-Санс, А. Мессаже, Ж. Массне и пр.). При анализе балета «Цикада» автор статьи, в силу многосторонности проблемы, пользовался комплексным подходом, объединяющим методы историзма, литературоведения, аналитического музыковедения и источниковедения. Выводами работы становятся выявленные особенности трактовки и переосмысления использованного сюжета (басня Ж. де Лафонтена «Цикада», в нашей стране известная как «Стрекоза и Муравей»), описание внутренней структуры музыки балета (сквозное развитие с несколькими возникающими в процессе этого развития относительно завершенными танцевальными эпизодами), указание подробностей музыкального решения (использование лейтмотива и возвращающихся фрагментов, музыкальных цитат, введенного в финале балета звучания хора). Новизна работы состоит во впервые проведенном всестороннем анализе одного из балетов Массне и введении его в число немногочисленных изученных балетных партитур французских композиторов рубежа XIX–XX веков.
Other our sites:
Official Website of NOTA BENE / Aurora Group s.r.o.