Статья 'Художественная воля как онтологическое основание искусства' - журнал 'Философская мысль' - NotaBene.ru
по
Journal Menu
> Issues > Rubrics > About journal > Authors > About the journal > Requirements for publication > Editorial collegium > Peer-review process > Policy of publication. Aims & Scope. > Article retraction > Ethics > Online First Pre-Publication > Copyright & Licensing Policy > Digital archiving policy > Open Access Policy > Open access publishing costs > Article Identification Policy > Plagiarism check policy > Editorial board
Journals in science databases
About the Journal

MAIN PAGE > Back to contents
Philosophical Thought
Reference:

Artistic will as the ontological basis of art

Demenev Denis Nikolaevich

PhD in Philosophy

Docent, the department of Architecture and Fine Arts, Nosov Magnitogorsk State Technical University

455000, Russia, Chelyabinskaya oblast', g. Magnitogorsk, ul. Lenina, 38, of. korpus

denis-demenev@mail.ru
Другие публикации этого автора
 

 

DOI:

10.25136/2409-8728.2020.3.32338

Review date:

06-03-2020


Publish date:

25-03-2020


Abstract: The subject of this research is the artistic will as the ontological basis of art. In the process of comprehension of the nature of art as on object of research, emerges the problem of identification and determination of the ontological will with regards to arts as a fundamental factor in “conception” of an artful work. The will is an ontological link in the chain “author – willful acts – creative process – artwork”, which allows the latter to manifest from nothingness. This leads to understanding of the “relative mechanism of conception” of an artwork, which comprises the goal of the research. The scientific novelty consists in the thesis that two types of will coexist at the current stage of the development of art: will of a modern artist and artistic will (will to beauty). Due to the fact that the will of a modern artist doesn’t always shift him towards aesthetization of the environment, whole the artistic will is particularly aimed at aesthetization of the phenomena of surrounding reality, the author underlines the crucial difference between the two wills. The conclusion is made that the “artistic will” as an aestheticizing will or the will to beauty is the ontological basis of art.


Keywords: artist, surrounding reality, art, being, the artistic will, the will of the artist, the ontological basis, nothingness, aestheticizing will, the will to beauty
This article written in Russian. You can find full text of article in Russian here .

References
1.
Августин А. О свободе воли. Кн. II. / Пер. М. Ермаковой, А. Шарниной. О христианском учении / Пер. С. Неретиной // Антология средневековой мысли. В 2 т. Т.1. СПб: РХГИ. 2001.
2.
Юм Д. Сочинения : в 2 т. / Д. Юм; под общ. ред., со вступит. ст. и примеч. И. С. Нарского. М. : Мысль, 1965. Т. 2. 928 с.
3.
Кларк, Рэндольф и Кейпс, Джастин. Инкомпатибилистские (индетерминистические) теории свободы воли // Стэнфордская философская энциклопедия: переводы избранных статей / под ред. Д.Б. Волкова, В.В. Васильева, М.О. Кедровой. URL: https://plato.stanford.edu/archives/spr2014/entries/incompatibilism-theories/ (дата обращения: 03.03.2020).
4.
Столяров А.А. Свобода воли как проблема европейского морального сознания. М. 1999.
5.
Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. Putting time in perspective: A valid, reliable individual-differences metric. Journal of Personality and Social Psychology, 1999. 77(6), 1271-1288.
6.
Zimbardo, Р. G., Sword, R.M. & Sword, R. K. M. Overcome PTSD with new psychology of time perspective therapy. N.Y.: Willey. 2012. TED Conferences.
7.
Гусейнов А.А., Апресян Р.Г. Этика: Учебник. М.:Гардарики, 2000. 472 с.
8.
Ильин Е. П. Психология воли. 2-е изд. СПб.: Питер, 2009. 368 с.
9.
Выготский, Л. С. Психология искусства / Л. С. Выготский. М., 1997. С. 304.
10.
Кальной И.И., Сандулов Ю.А.Философия для аспирантов: Учебник / Под ред. И.И. Кального. 3-е изд., стер. СПб.: Издательство «Лань», 2003. 512 с. С. 323.
11.
Иванников В.А. Воля // Национальный психологический журнал. 2010. № 1. С. 97-102. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/volya (дата обращения: 22.10.2019).
12.
Fujita K. On conceptualizing self-control as more than the effortful inhibition of impulses. Personality and Social Psychology Review, 2011. 15, 352-366.
13.
Лившиц М. Искусство и современный мир. 1978. URL: http://sbiblio.com/biblio/archive/lifshic_iskusstvo/05.aspx (дата обращения: 05.03.2020).
14.
Подорога В.А. Что такое искусство? Круглый стол / Участники: И.М. Бакштейн, Е.В. Барабанов, В.В. Бычков, о. Я. Кротов, Н.Б. Маньковская, Е.В. Петровская, В.А. Подорога // Философский журнал. 2016. Том 9. № 4. С. 18-47.
15.
Зедльмайр Х. Искусство и истина / Х. Зедльмайр // О теории и методе истории искусства. М.: Искусствознание, 1999. 367 с.
16.
Прохоров М.М. Процессуальность бытия // Философия и культура. № 3 (99). 2016. С. 320-334. DOI: 10.7256/2454-0757.2016.3.16849.
17.
Бердяев Н.А. Философия свободы. Смысл творчества / Н. А. Бердяев. М. : Изд-во «Правда», 1989. 608 c. С. 377.
18.
Омельченко Н.В. Фактор воли // О вечном и преходящем: сб.науч.статей. Выпуск 7 / отв. Ред. Р.Х. Лукманова. Уфа : РИЦ БашГУ, 2016. С. 11-17.
19.
Боровинская Д.Н., Суровцев В.А. Рефлексия и природа креативности // Вестн. Том. гос. ун-та. Философия. Социология. Политология. 2019. № 49. C. 17–25. DOI: 10.17223/1998863Х/49/2.
20.
Безклубенко С.Д. Природа искусства: О некоторых сторонах художественного творчества. М.: Политиздат, 1982. 166 с.
21.
Деменёв Д.Н. Онтологические основания художественного творчества. // диссертация на соиск. учен. степ. канд. филос. наук / Д. Н. Деменёв; науч. рук. Е. В. Дегтярёв. Магнитогорск: Изд-во Магнитогорского государственного университета, 2011. 172 с.
22.
Дегтярев Е.В., Дегтярева Е.Е. Гносеологическо-методологические основания психологических исследований социальных норм и девиаций в современном обществе// Социальные нормы в условиях современных рисков: сб. статей. Материалы Международной научно-практической конференции. Челябинский государственный университет.-2017.-С. 74-84.
23.
Ницше Ф. Воля к власти. Опыт переоценки всех ценностей / Пер. с нем. Е.Герцык и др. М.: Культурная Революция, 2005. 880 с.
24.
Рыков А. В. Алоиз Ригль // Рыков А.В. Формализм. Социология искусства. СПб.: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2016. С. 155-160.
25.
Ильенков Э. В. Искусство и коммунистический идеал / Э. В. Ильенков. Москва : Искусство, 1984. С. 224-277.
26.
Фромм Э. Бегство от свободы / Э. Фромм; пер. с англ. Г. Ф. Швейника, Г.А. Новичковой. М. : Академ. проект, 2007.
27.
Деменёв Д.Н. О логике эстетической деятельности: монография. Магнитогорск: Изд-во Магнитогорск. гос. техн. ун-та им. Г.И. Носова, 2018. 161 с.
28.
Хайдеггер М. Письмо о гуманизме // Время и бытие: Статьи и выступления / М. Хайдеггер; пер. с нем. В. В. Бибихина. М. : Республика, 1993. 447 с.
29.
Бычков В.В. Что такое искусство? Круглый стол / Участники: И.М. Бакштейн, Е.В. Барабанов, В.В. Бычков, о. Я. Кротов, Н.Б. Маньковская, Е.В. Петровская, В.А. Подорога // Философский журнал. 2016. Том 9. № 4. С. 18-47.
30.
Платон. Собрание сочинений: в 4 т. / Платон. пер. с древнегреч. М. : Мысль, 1990. Т. 1. 860 с.
31.
Аристотель. Метафизика. Книга I // Сочинения : в 4 т. М. : Мысль, 1975. Т. 1.
32.
Шопенгауэр А. Мир как воля и представление: антология мировой философии: в 4 т. / А. Шопенгауэр. М., 1971. Т. 3. С. 691-693.
33.
Фаритов В.Т. Трансгрессия как стиль жизни и философии Ф. Ницше // Философия и культура. 2016. № 4 (100). С. 477–486. DOI: 10.7256/1999-2793.2016.4.15614.
Link to this article

You can simply select and copy link from below text field.


Other our sites:
Official Website of NOTA BENE / Aurora Group s.r.o.
"History Illustrated" Website