Статья 'Современный маркетинг художественного музея (региональная специфика) ' - журнал 'Теоретическая и прикладная экономика' - NotaBene.ru
по
Journal Menu
> Issues > Rubrics > About journal > Authors > About the Journal > Requirements for publication > Editorial collegium > Peer-review process > Policy of publication. Aims & Scope. > Article retraction > Ethics > Online First Pre-Publication > Copyright & Licensing Policy > Digital archiving policy > Open Access Policy > Open access publishing costs > Article Identification Policy > Plagiarism check policy > Editorial Board
Journals in science databases
About the Journal

MAIN PAGE > Back to contents
Theoretical and Applied Economics
Reference:

Modern Marketing of Art Museum (Regional Particularities)

Moskalyuk Marina Valentinovna

Doctor of Art History

Acting Chancellor of Krasnoyarsk State Art University

660041, Russia, Krasnoyarsk, ul. Prospekt Svobodnyi, 82a, of. 452

mawam@rambler.ru
Другие публикации этого автора
 

 
Kistova Anastasiya Viktorovna

PhD in Philosophy

associate professor of the Department of Cultural Research at Siberian Federal University

660041, Russia, Krasnoyarsk Krai, Krasnoyarsk, Svobodny prospect, 82a, of. 452

akistova@bk.ru
Sertakova Ekaterina Anatol'evna

PhD in Philosophy

Associate Professor at the Department of Culturology of the Siberian Federal University

660041, Russia, Krasnoyarsk, shosse Prospekt Svobodnyi, 82a, of. 452

sertakova_e@mail.ru
Другие публикации этого автора
 

 

DOI:

10.7256/2409-8647.2016.4.20963

Review date:

30-10-2016


Publish date:

06-11-2016


Abstract: In today's society PR technologies are used not only in commercial projects but also in non-profit ones such as activities of art museums. The article presents an overview of the main problems of modern museum marketing in terms of promoting non-profit art museums through popularization of their collections. Branding of art museums is considered as the core technology here. Key issues related to implementation of technologies described in modern researchesare identified based on the example of the analysis of activities in the Krasnoyarsk Museum of Art named after Surikov during the period since 2011 till 2012. The methodology of the present research is the algorithm of creating a brand which is also discussed by today's museum community as the mechanism for popularizastion of museum funds of different kinds and sizes. The main conclusions of the research relate to understanding the actual status of PR technologies in the activity of art museums. Today's situation with art museums emphasizes the need for qualitative interaction between young museum staff generating and developing new ideas and museum 'old identities' who have unique knowledge about museum pieces. The fact that there is no such communication now has a negative effect on the depth and quality of activities and events arranged at art museums. 


Keywords: positioning, creative contests, museum Visitors, art exhibitions, museum practice, PR-technologies, brand name, museum, marketing, museum economy
This article written in Russian. You can find full text of article in Russian here .

References
1.
Бесана А., Клавенна В. Реклама и брендинг итальянских визуальных искусств в "трудные времена" // Procedia Economics and Finance. 2012. № 1. С. 41-50.
2.
Кольбер Ф., Сент-Джеймс Я. Исследования в области арт-маркетинга: эволюция и будущие направления // Psychology & Marketing. 2014. № 31(8). С. 566-575.
3.
Пуль М., Менкарелли Р. Web 2.0: Определяемы ли отношения Музей-Посетитель? // International Journal of Arts Management. 2015. № 18(1). С. 43-51.
4.
Пуса С., Ууситало Л. Создание бренда в художественном музее: кейс-стади // International Journal of Arts Management. 2014. № 17(1). С. 18-30.
5.
Сталлабрасс Дж. Брендирование музея // Art History. 2014. № 37(1). С. 148-165.
6.
Брида Дж.Г., Дисенья М., Скудери Р. The visitors' perception of authenticity at the museums: archaeology versus modern art. Восприятие посетителями подлинников в музеях: археология в сравнении с современным искусством // Current Issues in Tourism. 2014. № 17(6). С. 518-538.
7.
Фабелова К. Музеи на продажу: Лувр и Гуггенхейм в Абу-Даби // New Presence: The Prague Journal of Central European Affairs. 2010. № 12(2). С. 53-58.
8.
Пиеро П., Шульста С. Создание имиджа онлайн: художественные музеи и архитектурные нарративы в веб медиации // Computers and Composition. 2011. № 28(3). С. 205-214.
9.
Рентшлер Р., Джогулу У., Кершоу А., Осборн А. Расширение теории метафор в маркетинге: художественная галерея // Journal of Marketing Management. 2012. № 28 (11/12). С. 1464-1485.
10.
Цуй-Ии С. Дизайн атрибуции и маркетинговая стратегия брендирования музеев опыта // International Journal of Electronic Business Management. 2015. № 13. С. 85-96.
11.
Томьюк А. Брендирование в мире искусства: современный художник // Journal of Media Research. 2015. № 8(2). С. 3-13.
12.
Вива Э. Кто кого брендирует?: Роль местных властей в ответвлениях художественных музеев // TPR: Town Planning Review. 2011. № 82(1). С. 99-115.
13.
Сваранджали П. Собирая (заново) вчера, сегодня: Универсальный музей. Лувр Абу-Даби // International Journal of the Inclusive Museum. 2016. № 9(3). С. 1-10.
14.
Богомазова Т.Г. Музей как бренд. EVA 2002 Moscow Electronic Imaging & the Visual Arts. М., 2002. С. 4–7.
15.
Гэд Т. 4D брэндинг: взламывая корпоративный код сетевой экономики. СПб.: Изд-во Стокгольмской школы экономики в Санкт-Петербурге, 2001. 230 с.
16.
Жвитиашвили Н. Для чего нужны бренды музеям (их опыта британских музеев). Электронный ресурс. Режим доступа: http://amcult.ru/index.php/ru/knowledge/articles/354-whybrands.html
17.
Домнин В.Н. Брендинг: Новые технологии в России. СПб.: Питер, 2002. С 56.
18.
Брофи С., Ладки Дж. Деформируя музей: инвалидность, педагогика и видео-арт // Journal of Literary & Cultural Disability Studies. 2014. № 8(3). С. 315-333.
19.
Макарова И.И. Российский художественный музей в современном социокультурном пространстве: стратегии коммуникации. Автореф. дисс. ... на соиск. уч. ст. канд. наук. М., 2011. 25 с.
20.
Копцева Н.П. Культурологическая база формирования общенациональной российской идентичности в сибирских регионах // Вопросы культурологии. 2014. № 2. С. 22-26.
21.
Копцева Н.П., Бралкова А.А., Герасимова А.А. Новая арт-критика на берегах Енисея. Красноярск, 2015. 340 с.
22.
Копцева Н.П., Сертакова Е.А. Социокультурное пространство современного российского города (на материале анализа города Красноярска). Красноярск, 2015. 128 с.
23.
Либакова Н.М., Сертакова Е.А., Колесник М.А., Ситникова А.А., Ильбейкина М.И. Современные стратегии социального позиционирования сибирских регионов // Социодинамика. 2016. № 1. С. 162-189. DOI: 10.7256/2409-7144.2016.1.17420. URL: http://e-notabene.ru/pr/article_17420.html
24.
Резникова К.В., Пименова Н.Н., Кистова А.В., Середкина Н.Н., Замараева Ю.С. Управление брендингом сибирской территории в свете "нового регионализма" // Социодинамика. 2016. № 1. С. 137-161. DOI: 10.7256/2409-7144.2016.1.17395. URL: http://e-notabene.ru/pr/article_17395.html
25.
Сертакова Е.А., Замараева Ю.С., Ситникова А.А. Социологическое исследование культурных потребностей жителей города Красноярска // Урбанистика. 2015. № 3. С. 16-42. DOI: 10.7256/2310-8673.2015.3.16495. URL: http://e-notabene.ru/urb/article_16495.html
26.
Gil A.Y. Features and Modern Trends in the Development of Museums within the System of Higher Education // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences, 2014, 10 (7), P. 1743-1750.
27.
Kizhner I.A., Stanckevich J.D., Rumyantsev M.V., Makartchuck I.Y. Licensing Images from Russian Museums for an Academic Project // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences, 2016, 7 (9), P. 1618-1630.
28.
Kistova A.V., Tamarovskaya A.N. Architectural Space as a Factor of Regional Cultural Identity // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences, 2015, 4(8), P. 735-749.
29.
Kistova A.V., Zamaraeva J.S., Pimenova N.N., Reznikova K.V., Koptseva N.P., Seredkina N.N. Regional Peculiarities in Modernization Processes within the Territories of Central Siberia // International Review of Management and Marketing, 2016, 6(4), P. 857-865.
30.
Kistova A.V., Pimenova N.N., Reznikova K.V., Zamaraeva J.S., Koptseva N.P., Seredkina N.N., Filko A. Place Management: Decoding the Visual Image of a Siberian City // Journal of Applied Economic Sciences, 2016, 11 (6), P. 1144-1156.
31.
Kolesnik M.A. Imaginary World as A Subject of “Eranos” Intellectual Group’s Research in the 30 – 80s of the XX Century // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences, 2016, 1 (9), P. 79-90.
32.
Nemirovsky V.G. Dynamics of Residents’ Identity in the Krasnoyarsk Territory Settlements as a Basis For the Region’s Brand (2010-2014) // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences, 2015, 4 (8), P. 809-817.
33.
Sertakova E.A., Koptseva N.P., Libakova N.M., Kolesnik M.A., Luzan V.S., Sergeeva N.A. Brand-management of Siberian Cities (Krasnoyarsk as a Case Study) // International Review of Management and Marketing, 2016, 6(S5). P. 185-191.
34.
Каткова К.Ф. Ретроспективный анализ развития социокультурной миссии региональных музеев России: середина XIX века–рубеж ХХ-XXI веков. // Политика и Общество. 2015. № 5. C. 603 - 608. DOI: 10.7256/1812-8696.2015.5.15071.
35.
Черкаева О.Е. А.М. Разгон и современная музейная наука и практика в Германии // Исторический журнал: научные исследования. 2015. № 4. C. 427-438. DOI: 10.7256/2222-1972.2015.4.16920.
36.
Быстрова О.А. Административно-правовое регулирование выставочной деятельности музея в Российской Федерации // Административное и муниципальное право. 2016. № 3. C. 264-269. DOI: 10.7256/1999-2807.2016.3.18104.
37.
Каплунов В.А., Родионова Д.Д., Насонов А.А. Роль комплексного археологического музея-заповедника в развитии внутреннего туризма // Человек и культура. 2016. № 4. C. 110-117. DOI: 10.7256/2409-8744.2016.4.20349. URL: http://www.e-notabene.ru/ca/article_20349.html
38.
Быстрова О.А. Административно-правовые основы организации Музейного фонда Российской Федерации // NB: Административное право и практика администрирования. 2015. № 5. C. 1-16. DOI: 10.7256/2306-9945.2015.5.18057. URL: http://www.e-notabene.ru/al/article_18057.html
39.
Семизарова А.Г. Проблематика учета объектов культурного наследия при подготовке документов территориального планирования муниципальных образований на примере Московской области // Урбанистика и рынок недвижимости. 2014. № 1. C. 32 - 40. DOI: 10.7256/.2014.1.10308.
40.
Каткова К.Ф. Ретроспективный анализ развития социокультурной миссии региональных музеев России: середина XIX века–рубеж ХХ-XXI веков. // Политика и Общество. 2015. № 5. C. 603 - 608. DOI: 10.7256/1812-8696.2015.5.15071.
41.
Черкаева О.Е. А. М. Разгон и современная музейная наука и практика в Германии // Исторический журнал: научные исследования. 2015. № 4. C. 427 - 438. DOI: 10.7256/2222-1972.2015.4.16920.
42.
Быстрова О.А. Административно-правовое регулирование выставочной деятельности музея в Российской Федерации // Административное и муниципальное право. 2016. № 3. C. 264-269. DOI: 10.7256/1999-2807.2016.3.18104.
Link to this article

You can simply select and copy link from below text field.


Other our sites:
Official Website of NOTA BENE / Aurora Group s.r.o.
"History Illustrated" Website